La UGB i Solidaritat UB inauguren una planta pilot de tractament ecològic d’aigües residuals al Senegal

El prototip pot tractar l’equivalent dels residus d’una població d’entre 50 i 100 persones i és el primer sistema ecològic d’aquest tipus al Senegal.

La Universitat Gaston Berger (UGB) de Saint-Louis (Senegal) i la Fundació Solidaritat UB han inaugurat, el 23 de gener de 2019, una planta pilot de depuració ecològica per al tractament i la reutilització d’aigües residuals al campus de la UGB, al nord del Senegal. Dissenyat amb una capacitat de tractament d’aigües residuals de 4-8 m3/dia, el prototip pot tractar l’equivalent dels residus d’una població d’entre 50 i 100 persones. Al principi, l’aigua tractada es reutilitzarà per regar jardins ornamentals i, posteriorment, per a l’agricultura.

La cerimònia d’inauguració de la planta s’ha dut a terme en presència del vicepresident de l’Assemblea de la UGB, Mbissane Ngom; la primera tinenta d’alcalde de l’Ajuntament de Saint-Louis, Aida Mbaye Dieng; l’ambaixador d’Espanya al Senegal, Alberto Antonio Virella, i altres autoritats del Ministeri de la Hidràulica i la Direcció senegalesa de Sanejament. També hi han assistit el director de la Fundació Solidaritat UB, Xavier López, i la coordinadora del projecte i investigadora del Grup de Recerca en Hidrologia Sanitària i de la Cooperació (HIDROSEC), Antonina Torrens.

La planta, que és el primer sistema ecològic d’aquest tipus al Senegal, sorgeix d’una àmplia col·laboració iniciada l’any 2016 entre universitats (Universitat Gaston Berger i Universitat de Barcelona), fundacions (Solidaritat UB i Món-3), i les empreses Sedaqua (una spin-off de la Universitat de la Corunya) i Depur GM.

El prototip s’emmarca dins del projecte de cooperació “Contribució a la gestió sostenible dels recursos hídrics de Saint-Louis”, que ha tingut el suport financer de l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB, així com del projecte “Tecnologies naturals per a la gestió sostenible de les aigües residuals en àrees rurals i periurbanes al Senegal”, amb el suport de la convocatòria Accions per a la Innovació de l’AECID. L’objectiu d’aquestes iniciatives és promoure la recerca de solucions sostenibles en la gestió de les aigües residuals i contribuir a resoldre els problemes de sanejament de la UGB i, més àmpliament, de la ciutat de Sant-Louis i d’altres zones rurals i periurbanes del Senegal.

La metodologia de depuració de la planta és ideal per a la regió, ja que, a més del baix cost i d’una temperatura idònia, els materials principals es poden obtenir localment. Per això, s’estan fent estudis per poder reproduir la iniciativa, principalment a la regió de Saint-Louis.

En línies generals, el projecte contribueix al compliment de l’objectiu de desenvolupament sostenible (ODS) número 6 de les Nacions Unides, que busca garantir la disponibilitat d’aigua, la seva gestió sostenible i el sanejament per a tothom.

Àlbum fotogràfic de la inauguració

Inauguració planta tractament aigües residuals Senegal (23/01/2018)