La Universitat de Barcelona se suma al projecte europeu inHERE per facilitar l’accés a l’educació superior de les persones refugiades

El projecte busca millorar la resposta de les universitats europees a les necessitats específiques de les persones refugiades a través de la formació del personal i l’intercanvi de bones pràctiques.

La Universitat de Barcelona, a través de la Fundació Solidaritat UB, és una de les institucions europees sòcies del projecte “Higher Education Supporting Refugees in Europe (inHERE)”, que va celebrar la seva reunió de llançament els dies 26 i 27 de setembre a Roma i que té com a objectiu principal facilitar la integració i l’accés a les universitats europees de les persones refugiades.

Només en el darrer any, han arribat a Europa més d’un milió de persones refugiades, desplaçades i altres migrants. Moltes d’aquestes persones són estudiants, investigadors o personal universitari que, a l’hora d’intentar reprendre l’activitat que desenvolupaven al país d’origen, s’enfronten a obstacles i necessitats específiques.

Més enllà del suport financer, poden trobar-se amb manca d’informació, assessorament i orientació sensible a la seva realitat, així com amb dificultats per al reconeixement de crèdits i qualificacions sense documents o la falta de cursos intensius d’idiomes amb finalitats acadèmiques. Per tal de respondre millor a aquestes i altres necessitats, el projecte inHERE facilitarà la formació del personal universitari i l’intercanvi de bones pràctiques en institucions europees d’educació superior.

El projecte inHERE, de dos anys de durada, està cofinançat per la Unió Europea (a través de l’Acció Clau sobre les Associacions Estratègiques del programa Erasmus +) i coordinat per la Unió d’Universitats de la Mediterrània (UNIMED). A més de la Universitat de Barcelona i la UNIMED, els socis del projecte inclouen l’EUA-European Universities Association, La Sapienza Universitat de Roma i el Campus France. L’Alt Comissionat de les Nacions Unides per als Refugiats (ACNUR) n’és membre associat.

En concret, en el marc del projecte, la Universitat de Barcelona liderarà l’acció “Living Lab”, que pretén afavorir el coneixement, l’intercanvi, l’aprofundiment i l’avaluació d’iniciatives, activitats, projectes… adreçades a la promoció de l’accés a l’ensenyament superior d’estudiants refugiats.

Les iniciatives que formaran part del “Living Lab” seran aquelles seleccionades per l’eina d’identificació de bones pràctiques de l’EUA (el “Mapa de Benvinguda de Refugiats”), que ja ha recollit més de 200 iniciatives de 31 països; entre elles, el Programa de suport a la persones refugiades i provinents de zones en conflicte de la Universitat de Barcelona, que coordina la Fundació Solidaritat UB.

A partir de les bones pràctiques identificades i dels resultats del “Living Lab”, es realitzarà una guia adreçada al personal universitari (que coordinarà la Universitat de La Sapienza) i també s’elaboraran un conjunt de recomanacions (que liderarà Campus France).