La formació qualificada de tècnics locals milloraria la gestió dels recursos hídrics a Oujda (Marroc)

Aquesta ha estat una de les conclusions d’un seminari de governança i gestió sostenible de l’aigua en el context de la Mediterrània que ha reunit a la Universitat de Barcelona experts marroquins i catalans.

La Facultat d’Economia i Empresa de la UB ha acollit, el 29 de novembre de 2017, la segona part del seminari Experiències de governança i gestió sostenible de l’aigua en el context de la Mediterrània (Catalunya-Marroc), la primera part del qual va tenir lloc el 27 de novembre a la ciutat marroquina d’Oujda.

El seminari culmina un projecte de dos anys per a la millora de la gestió dels recursos hídrics en aquesta ciutat de 600.000 habitants, capital de la regió de l’Oriental – que va des de Nador, a la costa mediterrània, fins a Figuig, l’oasi saharià més proper a Europa, tot seguint la frontera entre Algèria i el Marroc.

Fruit d’aquest projecte, s’ha fet un diagnòstic compartit sobre la problemàtica de la gestió dels recursos hídrics a Oujda i les possibles solucions a implementar. En paraules del vicepresident del Consell Regional de l’Oriental, Mohamed Mrabet, moltes d’aquestes solucions passen per la formació qualificada de tècnics locals capaços de gestionar infraestructures de subministrament, emmagatzematge i tractament d’aigua potable, i de depuració i reutilització d’aigües residuals; una formació en la qual les universitats tenen un paper fonamental.

Durant el seminari a la Universitat de Barcelona s’han intercanviat diagnòstics de situacions concretes de manca de recursos hídrics (en una realitat compartida de sequera crònica) i de dèficits en la gestió d’aquests recursos (en realitats compartides d’escassetat de recursos econòmics per part de les administracions responsables, diferents nivells de competències i responsabilitats entre administracions, etc.), però també s’han intercanviat possibles solucions, tant a nivell tècnic com organitzacional i polític.

El seminari ha estat organitzat conjuntament per la Fundació Món-3, la Fundació Solidaritat UB i el grup de recerca HIDROSEC de la UB, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i del Consell Regional de l’Oriental.

La inauguració ha estat a càrrec del Dr. Ramon Alemany, degà de la Facultat d’Economia i Empresa; la Dra. Bibiana Crespo, delegada del Rector per a la Internacionalització; la Dra. Irene Maestro, presidenta de Món-3 i professora d’Economia Mundial de la UB, i el Sr. Mohamed Mrabet, vicepresident del Consell Regional de l’Oriental.

Hi han participat experts marroquins i catalans. Entre els segons, s’ha comptat amb Ignasi Rodriguez-Roda, director científic del Campus de l’Aigua de la Universitat de Girona i cap de l’Àrea de Tecnologies i Avaluació de l’Institut Català de Recerca de l’Aigua; Samuel Reyes, adjunt a la direcció de l’Agència Catalana de l’Aigua; Antonina Torrens, investigadora de la Fundació Solidaritat UB sobre gestió de recursos hídrics; Enric Queralt, director tècnic de la Comunitat d’Usuaris d’Aigua del Delta del Llobregat, i Miquel Salgot, professor de la Facultat de Farmàcia de la UB i director del grup de recerca HIDROSEC.

Des del Marroc, han assistit al seminari Boubker El Houadi, director de l’Agència de la Conca Hidràulica del riu Moulouya; Abdelali Rabhi, de l’Oficina Nacional de l’Electricitat i l’Aigua Potable de Marroc; Hassan el Halouani, professor de la Facultat de Ciències de la Universitat Mohammed I d’Oujda, i Farik Benseddik, responsable de la divisió d’explotació de l’Autoritat Autònoma Intercomunal de distribució de l’aigua i l’electricitat d’Oujda.

El seminari ha estat clausurat per la Dra. Maite Vilalta, vicerectora d’Igualtat i Acció Social de la UB, qui ha destacat la necessitat d’articular, també en l’àmbit de la gestió de l’aigua, polítiques públiques capaces de donar resposta a les necessitats i problemes de la ciutadania, i de comptar amb les universitats com a actors essencials i amb un gran potencial de coneixement per posar a disposició del desplegament d’aquestes polítiques.

En aquest sentit, cal subratllar la voluntat expressada per tots els actors assistents al seminari (el Consell Regional de l’Oriental, les autoritats responsables de la gestió dels recursos hídrics i les universitats de Barcelona i d’Oujda) de continuar la present cooperació en l’àmbit de la governança i la gestió sostenible de l’aigua, que té el seu origen en unes actuacions dutes a terme per la Fundació Solidaritat UB i Món-3 amb la municipalitat de Figuig l’any 1999.