El programa de suport de la Universitat de Barcelona a les persones refugiades, guardonat amb el Premi Magisterio

El guardó, que lliura la publicació Magisterio, és compartit amb la Comissió Espanyola d’Ajuda al Refugiat (CEAR) i amb les universitats Camilo José Cela i Complutense de Madrid.

© CEAR

La Universitat de Barcelona ha recollit aquest dijous, 23 de novembre, al Caixaforum de Madrid, un dels Premis Magisterio 2017, atorgats per la publicació homònima, pel seu programa de suport a les persones refugiades i procedents de zones en conflicte.

Es tracta d’un guardó compartit amb la Comissió Espanyola d’Ajuda al Refugiat (CEAR), la Universitat Complutense i la Universitat Camilo José Cela, a les quals el jurat dels Premis ha decidit distingir “pel seu treball perquè les persones refugiades i sol·licitants d’asil puguin accedir a estudis universitaris, fent que la seva inclusió al país d’acollida sigui una realitat”.

Els Premis Magisterio – Protagonistes de l’Educació reconeixen, anualment, la tasca de professionals, organitzacions i empreses que, amb el seu treball i exemple al llarg de l’any, hagin contribuït a la millora de l’educació a l’Estat espanyol. Els guardons s’atorguen a vuit premiats i dues mencions especials (un mestre/a i un centre educatiu) entre un centenar de candidatures proposades per un consell editorial que encapçalen periodistes de la publicació Magisterio, que l’any passat va complir 150 anys.

El programa de suport de la Universitat de Barcelona a persones refugiades i provinents de zones en conflicte, coordinat per la Fundació Solidaritat UB, té com a objectiu principal la promoció de l’accés d’aquest col·lectiu a l’educació superior. Amb aquest propòsit, el programa inclou diverses línies d’actuació:

• El suport acadèmic, educatiu i social a joves estudiants refugiats mitjançant beques de matrícula universitària, cursos de llengua catalana i castellana, programes de mentoria, allotjament, assessorament jurídic i assistència psicològica.
  • Un curs de transició a la Universitat, desenvolupat amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, que s’adreça a persones en situació d’especial vulnerabilitat econòmica i de drets humans (principalment, procedents de Síria), i que inclou l’allotjament i la manutenció.
  • Activitats d’informació, formació i sensibilització sobre la crisi del refugi; com el projecte Mare Nostrum, finançat pel Fons Català de Cooperació al Desenvolupament.
  • La participació en projectes europeus i de dimensió internacional com el RESCUE (Refugees Education Support in MENA countries) i l’inHERE (Higher Education Supporting Refugees in Europe), el qual ha inclòs el programa de la UB dins del seu Catàleg de Bones Pràctiques en l’acollida de persones refugiades.