Un treball sobre el dret a l’educació en camps de refugiats de Jordània obté el XIII Premi de Recerca per a la Pau

El jurat ha atorgat cinc mencions especials a treballs sobre la immigració a Catalunya, la vida durant la Guerra Civil i la postguerra, la reinserció laboral de les persones amb antecedents penals, els protocols contra l’assetjament escolar i la implicació de la ciutadania en la crisi del refugi.

El treball Human Rights: fiction or reality? Refugees’ right to education, de l’estudiant Elena Musa, de l’Institut Santa Eulàlia de L’Hospitalet de Llobregat, ha guanyat la tretzena edició del Premi de Recerca per a la Pau per a treballs de batxillerat, que convoca anualment la Universitat de Barcelona, impulsat per la Fundació Solidaritat UB i l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE), amb el suport de la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Barcelona.

El jurat, format íntegrament per professorat de la Universitat, ha decidit atorgar el guardó a aquesta investigació, basada en l’observació sobre el terreny, en què l’estudiant compara la situació del dret a l’educació de dues poblacions refugiades a Jordània: la població palestina refugiada al camp d’Al Baqa’a i la població siriana refugiada al camp d’Al Zaatari. Segons el veredicte del premi, «el treball destaca per la capacitat de l’alumna d’escollir un objecte d’estudi concret i centrar-lo en un context delimitat». El jurat també ha subratllat la bona estructura i el rigor científic de la recerca, així com la coherència del marc teòric amb els criteris d’anàlisi emprats a posteriori.

El premi, que té l’objectiu de promoure l’educació per a la pau al batxillerat i enfortir la cultura de pau des de la recerca, s’ha lliurat aquest dilluns, 4 de juny, en un acte a la Universitat de Barcelona. Tant l’estudiant guardonada com el seu centre d’ensenyament han rebut, cadascun, un premi de 500 euros.

El jurat també ha concedit cinc mencions especials als treballs La nena africana, d’Arcadi Martín, del Col·legi Salesià Sant Antoni de Pàdua de Mataró; Història d’una vida estroncada per la Guerra Civil, de Georgina Boix, de l’Institut Joan Brudieu de La Seu d’Urgell; Les segones oportunitats. Les persones amb antecedents penals i el món laboral, de Maria Vidal, del Col·legi Claret de Barcelona; Viu i deixa viure, d’Íngrid Carbonell, de l’Institut Pere Ribot de Vilassar de Mar, i La crisi dels refugiats sirians a Palamós, de Míriam Fernàndez, de l’Institut Palamós de Palamós.

El premi especial del Consell Comarcal del Garraf, que guardona la millor recerca de batxillerat de la comarca segons el veredicte del jurat, ha estat pel treball La renda bàsica universal. Una mirada al futur, d’Adrià Sistané, de l’Institut Can Puig de Sant Pere de Ribes. Se li farà entrega el dimecres 20 de juny, a les 11 h, a la Masia d’en Cabanyes.

La vicerectora d’Igualtat i Acció Social de la Universitat de Barcelona, Maite Vilalta, ha presidit l’acte. Hi han intervingut David Llistar, director de Justícia Global i Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Barcelona; Carme Panchón, directora adjunta de l’ICE, i Nuria González, coordinadora del Programa d’educació per a la pau, els drets humans i la ciutadania global de la Fundació Solidaritat UB. Jaume Saura, professor de Dret de la UB i adjunt general al Síndic de Greuges de Catalunya, ha estat l’encarregat de llegir el veredicte del jurat.

En el context de l’acte, al Pati de Lletres de la UB, s’ha inaugurat la mostra La crisi del refugi. Una exposició basada en recerques de batxillerat (2016-2017).

Àlbum fotogràfic de l’acte

XIII Premi de Recerca per a la Pau de la UB