Els Juliols 2018 tractaran la qüestió de l’aigua, vinculada a cooperació i conflicte al segle XXI

El curs, de 12 hores de durada, tindrà lloc els dies 21 i 22 de juny de 2018, de 9:30 a 20:30, a l’Edifici Històric de la UB. La matrícula es pot fer a través d’aquest enllaç o, en persona, en una de les diverses seus de l’Àrea de Formació Complementària.

Els Juliols 2018 de la Universitat de Barcelona inclouen el curs “La qüestió de l’aigua: cooperació i conflicte al segle XXI”, que buscarà establir els nivells de cooperació, des de diversos punts de vista, però gairebé exclusivament en el camp de l’aigua.

El recurs hídric, en els últims decennis, ha cobrat especial importància a causa del canvi climàtic, el creixement exponencial de les ciutats i diversos conflictes regionals; sense oblidar els problemes de salut associats a l’aigua de proveïment i al sanejament de les aigües residuals, així com als aliments que han estat en contacte amb l’aigua.

Tot això ha afavorit la transferència de coneixements i de models de gestió entre diferents països i regions, especialment a les zones on el recurs hídric és escàs. Adaptació i mesures enfront del canvi climàtic s’han convertit també en eines ineludibles en qualsevol projecte de desenvolupament. L’objectiu que sembla primordial és garantir la seguretat de l’aigua, tant en termes de quantitat com de qualitat.

En l’intercanvi de coneixements han estat especialment actius alguns governs, que destinen un percentatge del seu PIB a la cooperació, moltes ONG i les universitats. El punt de trobada es basa en la creació d’equips transnacionals a diversos nivells.

El projecte Erasmus + MAREMA (Master Water Resources and Environmental Risks in African Metropolises), finançat per la Unió Europea i que és la base d’aquest curs d’estiu, contempla la col·laboració per crear un màster entre cinc universitats africanes (de Benín, Costa d’Ivori i Camerun), quatre universitats europees (Montpeller, Louvain, Grenoble i Barcelona) i diverses institucions, com l’Agence universitaire de la Francophonie (AUF), l’Institut de Recherche pour le Développement (IRD) i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), entre altres.

Durant el curs, diversos membres del projecte i alguns actors del programa explicaran les seves experiències en cooperació. També es detallaran experiències més genèriques i es visitaran estructures de l’aigua i ambientals a l’AMB.