La Casa de la Història Europea acull una jornada de debat sobre les polítiques de memòria a Europa

Organitzada per l’EUROM de la Fundació Solidaritat UB, el 5 de juny de 2018 la trobada debatrà les actuals polítiques del passat a Europa amb membres del Parlament Europeu i representants de la societat civil, de la Comissió Europea i de l’Agència Executiva d’Educació, Audiovisuals i Cultura.

L’Observatori Europeu de Memòries (EUROM) de la Fundació Solidaritat UB i la Casa de la Història Europea (HEH) organitzen una jornada a Brussel·les per debatre sobre el paper de les polítiques del passat per a la millora democràtica de les societats europees. La trobada, oberta al públic, tindrà lloc el 5 de juny de 2018 a la Casa de la Història Europea, i reunirà acadèmics, representants d’organitzacions i xarxes transeuropees de memòria, i responsables de les polítiques de memòria a escala europea. La trobada també pretén destacar el treball desenvolupat pels diferents actors actius en el camp de la memòria. L’assistència és gratuïta i oberta al públic, però es requereix inscripció prèvia.

La jornada començarà a les 9 h amb una visita guiada a l’exposició permanent de la Casa de la Història Europea, amb el comissari Martí Grau. A les 11 h se celebrarà la sessió de benvinguda amb Constanze Itzel, cap d’unitat de l’HEH, i Jordi Guixé, director de l’EUROM. A les 11.15 h tindrà lloc la conferència inaugural (“Una visió més àmplia sobre les polítiques de memòria”), a càrrec de Peter Vermeersch, professor de la Universitat de Lovaina i investigador sènior de l’Institut de Política Internacional i Europea (IIEB).

La primera taula rodona estarà formada per representants de la Comissió Europea i està previst que comenci a les 11.45 h. El debat girarà al voltant dels reptes del programa Europa per a la Ciutadania. Vinculat a l’Agència Executiva d’Educació, Audiovisuals i Cultura (EACEA), el programa és una de les entitats responsables del finançament de projectes de memòria a nivell europeu. El debat comptarà amb les contribucions de Pavel Tychtl, responsable de polítiques a la DG de Comunicació de la Comissió Europea, i Gilles Pelayo, cap d’unitat del programa Europa per a la Ciutadania (EACEA).

La sessió de la tarda començarà a les 14.30 h amb l’aportació de Michael Cramer, membre del Parlament Europeu (Verds/AEP), qui analitzarà les pràctiques transeuropees sobre patrimoni memorial a través del projecte “The Iron Curtain Trail”. La seva intervenció serà seguida d’una taula rodona amb membres del Parlament Europeu, que començarà a les 15.30 h. Moderada per l’eurodiputat Miguel Urbán Crespo (GUE-NGL), aquesta segona taula de debat comptarà amb la participació de les eurodiputades Ana Maria Gomes, Izaskun Bilbao Barandica i Ana Miranda Paz, integrants del Grup Transnacional de Memòria Històrica del Parlament Europeu.

La darrera taula de la jornada s’iniciarà a les 17 h i presentarà les millors pràctiques desenvolupades per projectes i xarxes de memòria ciutadanes a Europa. Moderada per Anna Cozzoli, cap sectorial del programa Europa per a la Ciutadania (EACEA), la taula pretén presentar les expectatives de la societat civil per al futur de les polítiques de memòria a Europa. Comptarà amb les contribucions dels representants de l’EUROM, Memorial de la Shoah, European Network Remembrance and Solidarity (ENRS) i The Beit Project. La reunió conclourà amb observacions i propostes a les 18.30 h.