Una jornada internacional de debat analitza l’esquerra al sud d’Europa durant els anys setanta

La jornada, coorganitzada per l’Observatori Europeu de Memòries de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona, tindrà lloc el 10 de novembre al MUHBA.

esquerra-sud-europa-anys-70Enguany es compleixen 40 anys de les grans mobilitzacions socials que es van produir l’any 1976, durant el procés de transició de la dictadura a la democràcia a Espanya.

La Fundació Cipriano García de CCOO i l’Observatori Europeu de Memòries (EUROM) de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona, en col·laboració amb el MUHBA, Segle XX revista catalana d’història i el CEFID de la Universitat Autònoma de Barcelona, han programat la jornada internacional de debat “L’esquerra al sud d’Europa durant els anys setanta centrada en l’anàlisi i la interpretació de les dinàmiques i els canvis històrics (socials, culturals, econòmics i polítics) que es van produir a les societats del sud d’Europa als anys setanta.

La jornada tindrà lloc el 10 de novembre de 2016, de 9:30 a 18:30 hores, a la sala de Martí l’Humà del MUHBA (plaça del Rei). L’entrada és gratuïta, però es recomana reserva prèvia al 932562122 o al reservesmuhba@eicub.net.

A Espanya, Grècia i Portugal queien els règims dictatorials a partir de l’inici dels processos de mobilització social i canvi polític de diferent signe, marcats per la incertesa, que finalment van donar lloc a règims democràtics. A Itàlia, la situació política i el context han estat definits com “els anys de plom” per la combinació d’inestabilitat i violència política. I a França es forjava una política d’aliances que es va concentrar en la “Unió de l’esquerra”. En el conjunt d’aquests processos, el paper dels moviments socials i la societat civil organitzada va ser clau. Es van expressar projectes de transformació social que, en bona part i durant un temps, van fixar els marcs de l’agenda política.

Al llarg de les sessions se subratllarà el particular protagonisme del procés d’articulació dels sistemes urbans que es van forjar al llarg dels processos de modernització durant el segle XX. Una xarxa de ciutats europees que van ser l’escenari central dels processos polítics i les transformacions socials i econòmiques que van tenir lloc al llarg d’una dècada, avui caracteritzada com el final d’una etapa, un punt d’inflexió per a l’esquerra europea, i alhora oberta als canvis que van marcar el canvi de segle.

[Foto del cartell: La marxa dels treballadors de Roca Radiadors, febrer de 1977. Per Jordi Soteras. col·lecció fotogràfica AHCO].