Una jornada analitza a Navarra simbologia dictatorial, art i espai públic

Serà la tarda de l’1 de juny al Museu de Navarra. Hi participaran Jordi Guixé (EUROM – Universitat de Barcelona), Alberto de Bernardo (UNIBO / Casa del Fascio de Predappio), Marije Hristova (CSIC), i els artistes Fernando Sánchez Castillo i Horst Hoheisel.

L’Observatori Europeu de Memòries (EUROM) de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona i el Govern de Navarra organitzen, l’1 de juny de 16 a 20 hores al Museu de Navarra, la jornada internacional gratuïta “Simbologia dictatorial, art i espai públic.

Tota forma de poder crea un univers simbòlic al seu voltant per poder transmetre un missatge, un relat, una memòria que la legitimi. No obstant això, quan el poder canvia de mans o es crea un nou sistema polític, els símbols que s’havien plasmat en l’espai públic, ja sigui amb la forma de monuments o edificis, es converteixen en ruïnes d’un passat del qual perduren els rastres .

Què fer amb aquests símbols? Com s’han enfrontat a aquesta qüestió els països del nostre voltant? Com fer que perdurin -o no- els records en l’espai públic? La visió comparada d’aquesta problemàtica i les noves respostes que s’hi faciliten des del món de l’art seran els eixos que s’estudiaran en aquesta jornada.

Hi participaran l’historiador Jordi Guixé, director de l’EUROM, qui abordarà memòries incòmodes i intervencions patrimonials; el catedràtic d’Història Contemporània de la Universitat de Bolonya Alberto de Bernardo, qui parlarà sobre la Casa del Fascio de Predappio, i la investigadora del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) Marije Hristova, qui aprofundirà en els usos i les resignificacions d’espais de memòria a l’Europa de l’Est (en concret, a Polònia i Bulgària). La jornada acabarà amb un diàleg sobre memòria, art i monuments entre l’artista madrileny Fernando Sánchez Castillo i l’artista alemany Horst Hoheisel.

L’entrada a la jornada és lliure, fins a completar l’aforament.