Solidaritat UB participa al projecte EdiCitNet per a la creació de ciutats més sostenibles i socialment resilients

En el marc d’aquest projecte europeu, la Fundació col·laborarà amb l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat en el desenvolupament d’un pla urbanístic estratègic que integri “solucions naturals comestibles”.

La Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona forma part de la xarxa mundial d’ONGs, PIMEs, administracions locals i centres de recerca que aposten per la implementació de solucions basades en la natura per a la transició cap a ciutats productores d’aliments, sostenibles i socialment resilients. Aquesta xarxa s’ha creat en el marc del projecte de recerca europeu EdiCitNet – Edible Cities Network (Xarxa de Ciutats Comestibles), que va començar el 19 de setembre de 2018 a Berlín, en una reunió amb participació de la Fundació Solidaritat UB.

EdiCitNet, que té una durada prevista de 5 anys, és finançat pel programa Horizon 2020 de la Unió Europea amb gairebé 12 milions d’euros. Els objectius finals del projecte són la implementació i avaluació de solucions basades en la natura per fer les ciutats més “comestibles”, així com el desenvolupament de plans urbanístics estratègics que incloguin els vectors social i ambiental.

En aquest sentit, la iniciativa pretén demostrar que la implementació d’infraestructures verdes no ornamentals a la ciutat no només permet augmentar la producció sostenible d’aliments a nivell local, sinó que també facilita la regeneració d’espais urbans, potencia l’economia verda, i promou la cohesió social mitjançant la creació de llocs de treball i la integració dels sectors més vulnerables de la població.

El projecte està coordinat per la Universitat Tècnica de Berlín i compta amb 35 socis, entre els quals hi ha un conjunt interdisciplinari d’administracions locals, ONGs, PIMEs i universitats i centres de recerca, com ara l’Institut Català de Recerca de l’Aigua (ICRA) i el Laboratori d’Enginyeria Química i Ambiental (LEQUIA) de la Universitat de Girona.

La iniciativa integra 13 ciutats de tot el món (Sant Feliu de Llobregat, Berlín, Heidelberg, Andernach, Rotterdam, Oslo, Letchworth, Šempeter pri Gorici, Cartago, Lomé, l‘Havana, Montevideo i Wenquan), que permeten estudiar el funcionament de les “solucions naturals comestibles” en ambients molt diversos i n’asseguren la divulgació arreu.

En concret, la Fundació Solidaritat UB col·laborarà amb l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat en el desenvolupament d’un pla urbanístic estratègic que integri aquest tipus de solucions. Igualment, la Fundació proporcionarà assessorament tècnic al consistori santfeliuenc per tal d’impulsar projectes d’agricultura urbana social que explorin la creació de microempreses, l’ampliació de les àrees d’horts, la implicació de diferents col·lectius (persones amb altres capacitats, menors no acompanyats, persones refugiades, persones aturades de llarga durada), la millora en la gestió i recuperació de l’aigua per irrigació i la implementació de solucions més innovadores (terrats vius, horts verticals…). D’altra banda, la Fundació Solidaritat UB col·laborarà també amb l’ICRA en el desenvolupament d’eines que facilitin la planificació urbana incorporant aquest tipus de solucions.