Representants d’universitats de Jordània, el Líban i el Kurdistan iraquià visitaran la UB en el marc del RESCUE

Membres de les oficines de suport a estudiants refugiats d’aquestes universitats coneixeran les accions del Programa de suport de la UB a persones refugiades i provinents de zones en conflicte.

Una delegació de representants d’universitats de Jordània, el Líban i el Kurdistan iraquià visitaran, del 28 al 30 de novembre, la Universitat de Barcelona en el marc del projecte europeu de cooperació internacional RESCUE, que pretén millorar l’accés de les persones desplaçades i refugiades a les universitats de l’Orient Mitjà i el Nord d’Àfrica mitjançant la creació i gestió d’oficines de suport ad hoc (Refugee Student Operational Support Unit – R-SOS).

Aquestes oficines proporcionen serveis d’atenció, informació, assessorament, orientació,… a estudiants refugiats, desplaçats interns i també locals que volen incorporar-se o reprendre els seus estudis a les universitats sòcies del projecte a Jordània (Zarqa, Al-Zaytoonah i Yarmouk), el Líban (Lebanese University, USEK) i el Kurdistan iraquià (Universitat de Duhok i Universitat Politècnica de Duhok).

Una de les accions del RESCUE és la visita d’estudis de membres d’aquestes oficines a les universitats europees sòcies del projecte; entre elles, la Universitat de Barcelona.

En concret, durant la visita a la UB, les persones representants de les universitats de l’Orient Mitjà podran conèixer com es desenvolupen i gestionen les accions del Programa de suport de la UB a persones refugiades i provinents de zones en conflicte.

Coordinat per la Fundació Solidaritat UB, el Programa té l’objectiu de facilitar l’accés a l’educació superior de persones que han hagut de desplaçar-se forçosament dels seus llocs de residència, on es trobaven en situació de màxima vulnerabilitat a causa de conflictes armats. Aquest desplaçament comporta una interrupció de la seva trajectòria vital i, particularment, de l’educativa. Segons dades de les Nacions Unides, només un 1% de les persones refugiades en edat universitària tenen accés a la universitat, mentre que la mitjana mundial és del 36%.

El Programa de suport de la UB, que actualment dona cobertura a 28 persones i que en el proper any n’albergarà 15 més, es desenvolupa en coordinació amb diversos actors de la Universitat de Barcelona i en cooperació amb diferents nivells acadèmics i administratius i amb ONG.

Visita d’estudis

En aquest sentit, durant la visita d’estudis, els representants universitaris de l’Orient Mitjà realitzaran trobades amb diferents àrees de la UB, com ara Gestió Acadèmica (protocol de reconeixement d’estudis previs), Serveis Lingüístics (metodologia d’ensenyament dels idiomes català i castellà en el marc del curs de transició a la Universitat), l’OMPI (diversos espais de col·laboració amb el Programa), col·legis majors (allotjament i integració social de l’alumnat), la Facultat d’Economia i Empresa (Pla d’Acció Tutorial) o la Facultat de Psicologia (suport psicosocial), entre d’altres.

Igualment, la visita d’estudis contempla reunions amb representants d’entitats amb què el Programa col·labora (CITE, en l’àmbit de l’assessorament legal; CCAR, en matèria d’allotjament; Punt de Referència, en el suport a les persones acollides; ACATHI, en l’acompanyament de persones LGTBI+…) i amb administracions locals que donen suport a les accions del Programa, com ara l’Ajuntament de Barcelona, que en cofinança el curs de transició a la Universitat.

RESCUE (Refugees Education Support in MENA countries)

El projecte RESCUE, de tres anys de durada (2016-2019), està cofinançat pel programa Erasmus + per a l’enfortiment de capacitats en el camp de l’educació superior, i el coordina la Unió d’Universitats del Mediterrani (UNIMED), de què la Universitat de Barcelona forma part.