La Universitat de Barcelona s’adhereix a la celebració del Dia de les Dones

La Fundació Solidaritat UB i Biblioteques de Barcelona han organitzat, per al 19 de març, una sessió del cicle «Un te a la menta amb…», en aquest cas amb Salwa El Gharbi, presidenta de l’associació de dones amazigues Tamettut.

La Universitat de Barcelona, a través de la Unitat d’Igualtat, s’adhereix a la celebració del Dia Internacional de les Dones amb una àmplia programació d’actes als diferents campus. Les activitats, organitzades per les comissions d’igualtat i grups d’estudiants, tenen l’objectiu de conscienciar la comunitat universitària de la importància d’aconseguir la igualtat de gènere.

L’acte central és la jornada «Dones i ciència. Reptes i perspectives en un context incert», que es desenvolupa el dilluns 5 de març, d’11 a 14 h., a l’Aula Magna de l’Edifici Històric.

En el marc de la jornada, les professores Anna Villarroya, de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació, i Núria Pumar, de la Facultat de Dret, presentaran els resultats d’un estudi de la Lliga d’Universitats Europees de Recerca (LERU) en què s’analitza les principals àrees i processos de l’àmbit universitari en els quals hi ha biaix de gènere, i es fa una sèrie de recomanacions per afrontar aquest problema. La jornada es tancarà amb una taula rodona.

Activitats als diferents campus

A més d’aquest acte central, les facultats acolliran diverses activitats amb motiu d’aquesta jornada reivindicativa.

El dimarts 6 de març es projectarà a les facultats de Geografia i Història i de Filosofia la pel·lícula Sufragistes (Sarah Gavron, 2015), a les 17 h, a la Sala Gran. I l’endemà, 7 de març, a les 18.30 h, a l’Aula Magna, la comissària de l’Any Sacharoff, Elina Norandi, oferirà la conferència «Olga Sacharoff: una pintora russa de París a Barcelona».

La Facultat de Física també ha programat per al dia 7, a les 9.30 h, a la Sala de Graus Eduard Fontserè, una xerrada sobre microscòpia electrònica, a càrrec de la catedràtica Francesca Peiró.

Al seu torn, la Facultat de Belles Arts ha programat diverses activitats durant la setmana. Del 5 al 9 de març, el CRAI Biblioteca de Belles Arts durà a terme una acció de visibilització de llibres de dones. El dia 7, a les 17 h, es projectarà el film Mater Amatísima (María Ruido, 2017), amb un debat posterior en què participaran la mateixa cineasta i el professor i president de la Comissió d’Igualtat de Belles Arts, Diego Marchante. Marchante és també el comissari de la mostra «Transcyborgllera. Hackeando el archivo desde una perspectiva transfeminista y queer», que es podrà veure a la sala d’exposicions de la Facultat fins al 10 de març.

La Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació també acull una exposició amb motiu d’aquesta efemèride. Del 5 al 9 de març, al vestíbul de l’edifici B s’exhibiran pòsters sobre dones treballadores amb rellevància en el món actual. Al costat de la Facultat, el Col·legi Major Penyafort-Montserrat organitza, al seu campus esportiu, el Segon Torneig de Futbol Femení. Serà el dia 7, d’11 a 15 h.

El mateix dia 7 arrenca a la Facultat d’Economia i Empresa el I Cicle de Cinefòrum «La dona al món laboral» (inscripcions aquí). Les projeccions, organitzades per la Comissió de Biblioteca del centre, es faran tots els dimecres del mes de març a l’aula 3 de l’edifici 690, de 14 a 16 h. A banda del cicle, el CRAI Biblioteca d’Economia i Empresa organitza també la mostra «Discriminació de gènere en el treball».

Els actes commemoratius del Dia Internacional de les Dones continuaran la setmana següent. El dimarts 13 de març, a les 16 h, l’Aula Magna de l’Edifici Històric acollirà la xerrada “Per què hem de ser feministes?” de la periodista Natza Farré. I el dimecres 14, a les 12 h, s’ha programat a la Facultat de Dret una taula rodona sobre el moviment #MeToo.

Per acabar, la Fundació Solidaritat UB i Biblioteques de Barcelona han organitzat per al dilluns 19 de març una nova sessió del cicle «Un te a la menta amb…». Inicialment, la trobada havia de ser amb Salwa El Gharbi, presidenta de l’associació de dones amazigues Tamettut i diputada al Parlament de Catalunya; però, a causa d’un imponderable en l’agenda d’El Gharbi, finalment, la convidada serà Fatima Ahmed, presidenta i cofundadora de l’associació intercultural Diàlegs de Dona. La xerrada tindrà lloc a les 18.30 h a la Biblioteca Zona Nord, i la presentarà el director de la Fundació Solidaritat UB, Xavier López. L’acte s’emmarca dins del programa d’intervenció socioeducativa que la UB desenvolupa des de l’any 2014 al barri de Torre Baró.