La UB reivindica el Dia Internacional de les Dones

De l’1 al 25 de març, tots els campus de la Universitat de Barcelona acullen activitats amb motiu del Dia Internacional de les Dones.

Amb motiu del Dia Internacional de les Dones, tots els campus de la Universitat de Barcelona acullen diverses activitats organitzades per les comissions d’igualtat i per grups d’estudiants de les diferents facultats. Les resumim a continuació. Abans, però, resumim també la història del Dia Internacional de les Dones, que s’ha establert en el camí de les lluites pels drets de les dones, i els drets humans en general, al llarg del segle XX.

Activitats organitzades el març de 2019 a la Universitat de Barcelona

Facultat de Belles Arts

-> 1 – 3 març: II Congrés sobre Metodologies Eficaces per a la Creació Artística, amb la conferència taller «Juegos de rol y feminismo» i la inauguració de l’exposició «Genealogies. Espais de resguard».

-> 4 – 22 març: Mostra «L’àpat transgressor», de FemArt, sala d’exposicions de la Facultat.

-> 21 de març: Sessió oberta al públic «L’educació artística serà feminista o no serà!», dins de la Mostra FemArt.

Facultat d’Educació

Per assistir a les activitats cal inscriure-s’hi prèviament mitjançant aquest formulari.

-> 4 de març: Espectacle teatral 10 min a càrrec de Les Gràcies, i taller de batucada a càrrec del grup Somsó.

-> 5 de març: Cinefòrum amb el documental Natasha.

-> 6 de març: Inauguració de l’exposició «Gordofobia» al CRAI Biblioteca del Campus de Mundet.

-> 7 de març: Tallers «Objectius de l’educació sexual i com implementar-los a l’aula» i «Prevenció i detecció de violències de gènere».

Facultat de Dret

PROGRAMA D’ACTES:

-> 4 de març: Inauguració de l’exposició «Defensores: drets i medi ambient», de la fotògrafa Ester Pérez i l’associació SUDS, i taula rodona organitzada per TransJus.

-> 6 de març: Jornada sobre aspectes jurídics de gènere a l’antiguitat.

-> 11 de març: Taula rodona «Dones i poder judicial: jutjar amb perspectiva de gènere», amb les magistrades Lourdes Arastey, Lucía Avilés i Àngels Vivas.

Facultat d’Economia i Empresa

-> 4 de març: Inauguració de l’exposició «Dones d’empresa» i conferència «Les violències masclistes i els assetjaments sexuals a les universitats».

-> 11 de març: Taula rodona «Dones i empresàries d’èxit».

Facultat de Biblioteconomia i Documentació

-> 5 de març: Ponències «Dones: cultura i audiovisual. Quan la paritat no compta», d’Anna Marquès, i  «Progressió professional de les dones en el sector cultural a Catalunya», d’Anna Villarroya, a la sala d’actes.

-> Mostra «Lectures del fons en femení», organitzada pel CRAI Biblioteca de Biblioteconomia i Documentació.

Facultat de Biologia

-> 5 de març: Presentacions de la Comissió d’Igualtat de la Facultat i d’associacions feministes del centre.

-> 7 de març: Cinefòrum amb la pel·lícula Je ne suis pas un homme facile (Eléonore Pourriat, 2018) i un debat posterior amb el títol «Sabem què és una societat igualitària?».

Facultats de Filosofia i Geografia i Història

PROGRAMA D’ACTES:

-> 5 de març: Xerrada «Recuperant la història de les dones. Jane Addams i l’experiència de la Hull-House», a càrrec de Núria Miras i Núria Font. A la tarda, taula rodona «Les dones transformem el Raval», coordinada per Sílvia Bofill.

Facultat de Medicina i Ciències de la Salut

Campus Clínic

-> 5 de març: Assemblea oberta mixta per organitzar la vaga del 8-M, taller de pancartes i encartellada, a càrrec del Grup de Dones en Batalla.

-> 6 de març: Performance «El sostre de vidre».

-> 7 de març: Ponència «Gestació subrogada: aportacions pel debat», a càrrec de Beatriz San Roman. I taller de totebags i samarretes al Claustre, organitzat pel Grup de Dones en Batalla.

-> 8 de març: Assemblea de dones i esmorzar, seguits per una taula rodona.

Campus de Bellvitge

-> Durant la setmana: Performance «Bombons enverinats per Sant Violentí»; un panell a l’entrada de l’aulari per penjar missatges sobre situacions i actituds masclistes, i l’activitat Mans Violetes, que escamparà per tot el campus mans de color lila amb el nom de les víctimes de feminicidi el 2018 i 2019.

-> 6 de març: Activitats sota el nom «Preparem-nos per a les mobilitzacions!».

Centres Científics i Tecnològics (CCiTUB)

-> 6 de març: Representació de l’obra Tres guinees de xocolata o Virgínia i la pau.

Facultat de Matemàtiques i Informàtica

-> Exposició «Women of Mathematics throughout Europe», organitzada per la Facultat amb el suport dels vicerectorats d’Arts, Cultura i Patrimoni, i d’Igualtat i Acció Social.

-> 7 de març, 12 h: Conferència «Descripción del espacio: matemáticas y pintura», de Capi Corrales, a l’Aula Magna de l’Edifici Històric. A continuació, lectura del manifest amb motiu del 8-M i recital a càrrec d’Assumpció Forcada i Fina R. Palau, organitzat per la Unitat d’Igualtat.

Facultat de Psicologia

-> 4 – 8 de març: Mostra «Oblidades del patriarcat», impulsada per alumnes.

-> 7 de març: Conferència «Dona i psicologia», a càrrec de Montserrat Freixa, M. Carmen Giménez i Carme Triadó.

Facultat de Filologia

-> 8 de març: Jornada «El gènere i la novel·la gràfica», a l’Aula Magna de l’Edifici Històric, coorganitzada pel Departament de Llengües i Literatures Modernes i Estudis Anglesos, en col·laboració amb el grup emergent de recerca Construint Noves Masculinitats: Representacions Culturals i Transferències Socials.

-> Fins al 8 de març: Mostra «Còmic en femení: autores i personatges» al CRAI Biblioteca de Lletres.

Facultat de Física

-> 11 de març: Xerrada «No hi ha desenvolupament sostenible sense comptar amb les dones», a càrrec de Maria del Carme Llasat, a la Sala de Graus.

Fundació Solidaritat UB

-> 25 de març: «Un te a la menta amb… Salwa El Gharbi», a la Biblioteca Zona Nord.