LA UB PRESENTA UN CONJUNT DE MESURES PER ACOLLIR REFUGIATS SIRIANS

Des de la Fundació Solidaritat UB coordinem el Programa de suport a les persones refugiades, que preveu accions tant a països d’origen com de destí d’aquestes persones.

siria-setembre-2015La Universitat de Barcelona ha posat en marxa el Programa de suport a les persones refugiades, un conjunt d’actuacions destinades a donar suport a estudiants i refugiats sirians que arribin a Catalunya fugint del conflicte al seu país.

D’aquesta manera, la Universitat calcula que pot arribar a acollir al voltant d’un centenar de persones que tinguin la condició de refugiat, facilitar-los la seva adaptació a Catalunya i permetre la continuació dels seus estudis universitaris a Barcelona. El programa neix sobre la base de cooperació i solidaritat ja existent a la Universitat i en la línia de cooperació que aquest centre manté amb els països àrabs i amb la col·laboració d’altres agents com l’Ajuntament de Barcelona o les entitats de suport als refugiats, per exemple ACSAR (Associació Catalana de Solidaritat i Ajuda als Refugiats).

En roda de premsa, el rector de la Universitat de Barcelona, Dídac Ramírez, ha anunciat que el programa tindrà un cost aproximat de mig milió d’euros; una part del qual provinent de programes especials de les administracions. «Les línies d’actuació dissenyades per la institució són transversals i es desenvoluparan en origen, és a dir, sobre aquells països que acumulen més gruix de refugiats, i en destí, a la ciutat de Barcelona i l’àrea metropolitana», ha apuntat el rector. A la roda de premsa, Shifa Mathbout, estudiant siriana de la Universitat de Barcelona, ha explicat la seva experiència a la UB i ha agraït el suport rebut tant dels seus companys i professors com de la societat catalana.

En el marc del Programa de suport als refugiats, la primera mesura ha estat la creació d’una unitat de coordinació que dirigirà Xavier López, director de la Fundació Solidaritat UB i expert en cooperació internacional i suport als damnificats en conflictes. L’objectiu d’aquesta unitat serà canalitzar totes les accions concretes adreçades als refugiats sirians.

La segona mesura ha consistit en la posada en marxa d’un web per aconseguir fons que permetin als estudiants sirians afrontar costos derivats de l’estudi, com pot ser la compra de llibres.

Altres accions previstes en destí són, d’una banda, la cessió d’un total de 20 places d’allotjament sense cost de lloguer i, d’altra banda, l’oferiment de beques universitàries que cobriran el 100% del cost de la matrícula.

Pel que fa a les accions desenvolupades en origen, la Fundació Solidaritat UB, dins del projecte de l’Observatori Europeu de Memòries, ens estem coordinant amb universitats i entitats de països com Hongria o Sèrbia per tal de pal·liar les difícils circumstàncies dels refugiats en aquests estats.

La Universitat de Barcelona es manifesta oberta a participar o implicar-se en qualsevol altra acció liderada per l’Ajuntament de Barcelona, l’Associació Catalana de Solidaritat i Ajuda als Refugiats o altres entitats, cedint espais si és necessari.