Navarra fa balanç de la retirada de la simbologia franquista mitjançant una instal·lació artística proposada des de la UB

La instal·lació inclou una mostra dels més de 300 símbols i mencions honorífiques que han estat retirats de l’espai públic, així com fotografies d’arxiu i una cartografia interactiva.

El Govern de Navarra presentarà el balanç del programa de retirada de simbologia franquista a través d’una instal·lació artística que es podrà visitar del 13 al 21 de juny de 2019 al Passeig de Sarasate de Pamplona.

«Deconstruir el Franquisme. Democratització de l’Espai Públic. Retirada de simbologia» és una exposició itinerant proposada per l’Observatori Europeu de Memòries de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona (EUROM) i el projecte de recerca Art Públic i Memòria de la Facultat de Belles Arts UB que té com a objectiu analitzar i exposar com s’ha gestionat públicament la simbologia repressiva del franquisme en diferents parts del territori espanyol.

En el cas de Navarra, s’ha treballat en col·laboració amb el Programa de retirada de simbologia franquista, impulsat pel Govern Foral des de l’any 2016.

Entre els materials exposats a la capital navarresa destaquen els originals d’alguns dels més de 300 símbols i mencions honorífiques que han estat retirats de l’espai públic en el marc del programa. La instal·lació, ubicada a l’interior d’un contenidor de fusta, es complementa amb una sèrie de fotografies d’arxiu que il·lustren el procés de retirada de la llorejada situada a la façana de la seu del Govern fins al 2018. A més, un mapa interactiu permet geolocalitzar i conèixer bona part de la simbologia retirada a Navarra per ajuntaments, consells i el Govern.