Una escola d’estiu analitza el potencial de les solucions basades en la natura per afrontar el canvi climàtic

Coorganitzada per Solidaritat UB en el marc del projecte EdiCitNet, l’escola reuneix a Girona estudiants d’universitats d’Itàlia, Eslovènia, Alemanya i Espanya.

La Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona coorganitza, del 20 de juny a l’1 de juliol, per Internet i a Girona, una escola d’estiu sobre “El potencial de les solucions basades en la natura (NBS) per a la gestió dels recursos hídrics a les ciutats mitjanes mediterrànies en el context del canvi climàtic”.

L’esdeveniment es coorganitza amb la Universitat de Girona (UdG), la resta de socis del projecte EdiCitNet – Xarxa de Ciutats Comestibles i el Programa Intensiu Mixt Erasmus+ (BIP) “Recursos hídrics i canvi ambiental”. En el marc d’aquest programa, l’escola d’estiu compta amb 30 estudiants amb formació diversa (ciències ambientals, biologia, geografia, urbanisme, enginyeria) d’universitats de Girona, Berlín, Venècia, Gènova, Sàssari i Ljubljana.

L’escola d’estiu, de dues setmanes, és una experiència intensiva de creació col·laborativa de coneixement per a estudiants, professorat, socis del projecte EdiCitNet i agents locals. La primera setmana és en modalitat en línia i inclou formació sobre la metodologia d’aprenentatge basat en problemes (ABP) i sobre NBS per a la gestió dels recursos hídrics en el context de les ciutats mediterrànies, conferències complementàries i treball autònom ABP. La segona setmana tracta el cas pràctic de la ciutat de Girona, on els alumnes treballaran —en grups de diferents formacions i procedències, utilitzant la metodologia ABP — per esbrinar si les NBS poden millorar el cicle de l’aigua per contribuir a mitigar l’efecte illa de calor i les onades de calor; al subministrament urbà d’aliments, la sobirania alimentària i el gastroturisme; i a la prevenció d’inundacions i la conservació de la biodiversitat.

EdiCitNet – Xarxa de Ciutats Comestibles

El projecte EdiCitNet pretén demostrar que la implementació d’infraestructures verdes no ornamentals a la ciutat no només permet augmentar la producció sostenible d’aliments, sinó que també facilita la regeneració d’espais urbans, potencia l’economia verda, i promou la cohesió social mitjançant la creació de llocs de treball i la integració dels sectors més vulnerables de la població. La participació de la Fundació Solidaritat UB a l’EdiCitNet s’emmarca en el seu Programa de solucions naturals per al desenvolupament sostenible.