El Tribunal Permanent dels Pobles inicia a la UB el judici a les violacions dels drets humans dels pobles migrants i refugiats

Les sessions d’obertura del TPP han culminat una setmana d’activitats organitzades a la Universitat de Barcelona al voltant de la situació de les persones refugiades i migrants i el rol de les universitats en aquest context.

La Universitat de Barcelona, a través de la Fundació Solidaritat UB, ha acollit els dies 7 i 8 de juliol l’inici de les sessions del Tribunal Permanent dels Pobles (TPP), impulsades per la Xarxa Europea de Persones Migrants per identificar i jutjar la cadena de corresponsabilitats implicades en la vulneració dels drets humans de les persones migrants i refugiades en tota la ruta migratòria.

En l’acte del dissabte 8 s’ha demanat l’obertura d’un procés de dos anys que buscarà l’accés a la justícia i assenyalarà responsables en tres àmbits: les polítiques que tenen com a conseqüència la mort, els espais sense drets i les persones desaparegudes.

Les primeres convocants i coordinadores d’aquesta sessió del TPP han estat vint-i-cinc entitats de Catalunya, l’Estat espanyol, Europa i la resta del món. La convocatòria ha estat avalada per quasi un centenar d’organitzacions a escala mundial.

El Tribunal Permanent dels Pobles

El Tribunal Permanent dels Pobles és un tribunal d’opinió, independent dels estats, que neix el 1979 a Bolonya per donar continuïtat a l’experiència del Tribunal Russell i convertir-se en una institució permanent per promoure el respecte universal i efectiu dels drets fonamentals dels pobles, recollits a la Carta d’Alger (1976).

L’objectiu del TPP és “recuperar l’autoritat dels pobles quan els estats i els organismes internacionals han fallat en protegir els seus drets”. Aquest tribunal es pronuncia sobre crims d’estat, crims contra la pau i la humanitat, crims de genocidi…, i denuncia públicament els autors de les violacions de drets humans.

Una setmana d’activitats sobre la migració i el refugi

Les sessions d’obertura del TPP sobre les violacions amb impunitat dels drets humans dels pobles migrants i refugiats han culminat una setmana d’activitats organitzades a la Universitat de Barcelona al voltant de la situació de les persones refugiades i migrants i el rol de les universitats en aquest context.

Els dies 5 i 6 de juliol la UB va ser amfitriona de la segona reunió interina de les institucions europees sòcies del projecte Higher Education Supporting Refugees in Europe (inHERE), que té com a objectiu principal facilitar l’accés i la integració de les persones refugiades a les universitats europees.

El 6 de juliol també es va celebrar a la Universitat de Barcelona una reunió del Grup de Treball de Cooperació Universitària al Desenvolupament de la Xarxa Vives d’universitats, coordinat per la Fundació Solidaritat UB, amb l’objectiu de tractar l’estat actual de les iniciatives i les actuacions de les universitats de la Xarxa en el marc del suport a les persones refugiades o provinents de zones en conflicte, i compartir experiències.

El 7 de juliol, en el marc de l’esmentat projecte inHERE, la Universitat de Barcelona va acollir la jornada “El rol de les universitats en la crisi del refugi”, en què es van presentar experiències d’acollida de persones refugiades en universitats de l’Estat (incloent-hi la UB) i es va debatre sobre oportunitats, reptes i obstacles en l’accés i la integració d’aquestes persones a l’educació superior.