El projecte RESCUE reuneix universitats del nord i el sud-est mediterrani per les persones refugiades

A través de la Fundació Solidaritat UB, la Universitat de Barcelona participa en aquest projecte europeu de suport als estudiants universitaris refugiats.

La Universitat de Barcelona és una de les sis institucions universitàries europees que participen, els dies 14 i 15 de febrer a Roma, a la reunió inicial del projecte RESCUE, a què també assisteixen vuit universitats de Turquia, l’Iraq, Líban i Jordània.

RESCUE és un projecte europeu de cooperació internacional basat en el suport educatiu a les persones refugiades en els països de la regió MENA (Orient Mitjà i Nord d’Àfrica).

El projecte, de tres anys de durada (2016-2019), està cofinançat pel programa Erasmus + per a l’enfortiment de capacitats en el camp de l’educació superior, i el coordina la Unió d’Universitats del Mediterrani (UNIMED), de què la Universitat de Barcelona forma part.

El principal objectiu de RESCUE és donar suport a universitats de l’Iraq, el Líban i Jordània en la creació i gestió d’unitats ad hoc de suport operacional als estudiants universitaris refugiats (R-SOS), la missió de les quals és estructurar serveis específics que assessorin aquest col·lectiu en la represa del seu itinerari de formació acadèmica.

En alguns casos, la represa consistirà en l’accés als programes universitaris estàndards en les mateixes condicions que la resta d’estudiants, mentre que, en altres casos, se’ls proposarà seguir cursos de formació específics que els proporcionin habilitats i competències per a l’ocupació.

A més de participar a la reunió inicial de RESCUE, la Universitat de Barcelona també estarà present al taller que la UNIMED organitza el 15 de febrer a Roma per debatre sobre la situació de les persones refugiades a les institucions d’educació superior, tant d’Europa com de la regió MENA, a partir de diferents experiències i veus expertes en aquest camp. Al taller hi assistiran representants de les universitats iraquianes, libaneses i jordanes.

RESCUE és un dels projectes que la Universitat de Barcelona impulsa en el marc del seu Programa de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte, coordinat per la Fundació Solidaritat UB. Dins del mateix programa, i en conveni amb l’Ajuntament de Barcelona, s’organitza un curs de transició als estudis de grau, que actualment realitzen quinze estudiants sirians i afganesos, d’edats majoritàriament compreses entre els 18 i els 24 anys.