Una exposició fotogràfica analitza la resposta d’Europa davant la crisi del refugi

La mostra s’emmarca dins el projecte “Mare Nostrum” de la Fundació Solidaritat UB i l’Ajuntament de Sant Feliu, amb el suport del Fons Català de Cooperació.

Exposició Mare Nostrum: Europa davant la crisi del refugi

Com actua Europa davant la crisi del refugi? Quines decisions s’han adoptat des de les institucions europees i quines situacions denuncien les entitats que treballen amb les persones refugiades i migrades?

A partir d’aquestes preguntes, la Fundació Solidaritat UB i l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat analitzen les causes i conseqüències de la violència (en termes de violació dels drets humans) respecte al moviment de persones refugiades i migrades que travessa el Mediterrani per arribar a Europa.

Ho fan amb l’exposició “Mare Nostrum: Europa davant la crisi del refugi” [veure en PDF], composta per imatges dels fotoperiodistes Xavi Herrero i Raül Clemente i realitzada amb el suport del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament.

L’exposició s’inaugurarà al vestíbul de la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona el 31 de març de 2017 a les 16 hores, després de la segona sessió del Cicle de Cinema sobre Refugiats, i s’hi podrà visitar fins al 12 d’abril.

Del 18 al 26 d’abril, la mostra serà a la 3a planta de la Facultat de Geografia i Història. El 27 d’abril, a les 18 hores, se’n farà una segona inauguració a la plaça de la Vila de Sant Feliu de Llobregat. Del 2 al 10 de maig, serà al Centre Cívic Mas Lluí del municipi. I, l’endemà, l’exposició començarà un recorregut pels equipaments que hi estiguin interessats (sol·licituds: solidaritatub@ub.edu).

L’alimentació, l’habitatge, la salut i l’educació, però també la llibertat de moviment, la protecció internacional i l’asil són alguns dels drets humans que s’analitzen a través de les fotografies i els textos de l’exposició, en què es confronten directives i informes de la Comissió, el Consell i el Parlament europeus amb observacions i estudis realitzats per entitats de suport a les persones refugiades i migrades.

Les fotografies de la mostra s’han captat entre octubre de 2015 i febrer de 2017 a l’illa grega de Lesbos i al nucli de població d’Idomeni, situat a la frontera entre Grècia i Macedònia.

L’exposició tanca el projecte Mare Nostrum. Solidaritat local, diàleg i construcció plural de la pau des de l’exili”, que ha buscat incorporar la visió multidimensional de les persones refugiades en les entitats locals com a actors que legitimen el dret a la pau i a construir-la.

Aquest projecte s’emmarca en el Programa de suport de la Universitat de Barcelona a persones refugiades i provinents de zones en conflicte i, a banda de l’exposició, ha inclòs formacions de formadors adreçades a entitats locals de base i a l’administració pública local; l’anàlisi i divulgació del conflicte a través de l’Observatori Solidaritat, i l’elaboració d’una guia de bones pràctiques sobre el paper del món local en els processos de construcció de la pau i reconstrucció postconflicte.

Tant la guia de bones pràctiques com l’actualització de l’Observatori Solidaritat sobre Síria es presentaran en els dos actes d’inauguració de l’exposició, el 31 de març a la Facultat de Dret UB i el 27 d’abril a Sant Feliu de Llobregat.