Una exposició al Castell de Montjuïc reflexiona sobre la recerca de la llibertat en els darrers 50 anys

La mostra, que s’inaugurarà el 27 de novembre de 2018 a les 12 hores, aprofundeix en el missatge de les protestes estudiantils de 1968 a Ljubljana, Varsòvia i Barcelona.

L’Observatori Europeu de Memòries (EUROM) de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona és un dels impulsors de l’exposició internacional «Cercant la llibertat. Les protestes del 68 a Ljubljana, Varsòvia i Barcelona», que s’inaugurarà el 27 de novembre de 2018, a les 12 hores, al Castell de Montjuïc.

L’exposició s’ha realitzat en el marc del projecte internacional «In Search of Freedom: 1968 – 2018», que se centra en la comprensió del missatge de les protestes estudiantils de 1968 per promoure, d’una banda, la importància de la memòria i, d’altra banda, una societat civil animada i independent en la configuració de la democràcia.

Per respondre a la pregunta de si la recerca de la llibertat ha canviat en els darrers 50 anys, «In Search of Freedom: 1968 – 2018» es basa en l’anàlisi d’imatges de les protestes estudiantils a tot Europa: juxtaposa instantànies de 1968 a un conjunt d’imatges seleccionades en un concurs recent d’Instagram (que ha implicat estudiants de tot el món) i a una col·lecció de testimonis d’activistes estudiantils.

Les persones que van viure l’escassedat i els perills de la Segona Guerra Mundial van quedar bocabadades amb les protestes de 1968, a les quals els estudiants de tota Europa lluitaven a favor de diversos ideals polítics. No entenien els desitjos i les aspiracions de les generacions més joves, que anhelaven un món diferent. Actualment, en temps de creixement de la desigualtat social, sembla que els problemes i les preguntes que es van plantejar el 1968 segueixen vigents.

El projecte «In Search of Freedom: 1968 – 2018» està liderat per l’editorial Beletrina en col·laboració amb el Museu Nacional d’Història Contemporània de Ljubljana, The History Meeting House de Varsòvia i l’EUROM; i té el suport del programa Europe for Citizens de la Comissió Europea.

La inauguració de la mostra comptarà amb la presència de la directora del Museu Nacional d’Història Contemporània de Ljubljana i curadora de l’exposició, Kaja Sirok, i el director de l’Observatori Europeu de Memòries (EUROM), Jordi Guixé.