TARDOR SOLIDÀRIA A LA UB / APRENENTATGES DE LA MEMÒRIA

“Solidaritat, Cinema i Memòria”

tardor-solidaria-2014Un any més, la Fundació Solidaritat UB posa en marxa una nova edició de la Tardor Solidària a la UB.

Un dels temes centrals de la Tardor d’enguany seran els aprenentatges de la Memòria Històrica, en un moment en el qual assistim a una banalització de l’ús de termes, com els que fan referència al nazisme, que mai haurien de ser utilitzats sense conèixer i tenir present el que signifiquen. Els actes principals de la Tardor en relació als temes de Memòria es concentraran durant la setmana del 20 de novembre (una data prou significativa de la nostra història més recent) amb un seguit de documentals, taules rodones i conferències que sota el títol de “Solidaritat, Cinema i Memòria” tindran lloc a l’Aula Magna i l’Aula Capella de l’Edifici Històric de la UB.

Encetarem el cicle el 17 de novembre amb el documental “Los colonos del Caudillo”, recentment premiat com a Millor Documental en el North England Festival of Ibero American Film (NEFIAC) i seleccionat per a participar en la propera edició del Festival Internacional de Cinema de L’Havana.

En Dietmar Post vindrà des de Berlin per presentar el seu documental a la Universitat de Barcelona i participarà a la taula rodona formada per en Jordi Guixé, director de l’Observatori Europeu de Memòries de la Fundació Solidaritat UB, Josep Sancho i Beltrí, representant de l’alcaldia del Poblenou del Delta (antiga Villafranco del Delta); i Javier Tébar, professor d’Història Contemporània de la Universitat de Barcelona.

El 19 de novembre retrem un homenatge a “Las maestras de la república” amb la projecció del documental de Pilar Pérez Solano que les retorna a la vida de la mà de la FETE-UGT, guardonat enguany amb el Goya al millor documental.

La projecció anirà seguida d’una taula rodona amb la professora de Teoria i Història de l’Educació de la Universitat de València, Carme Agulló, que ha participat en el documental, Hilda Farfante, filla de mestres republicans afusellats l’any 1936, mestra també i militant en la lluita antifranquista, Salvador Domènech, doctor en pedagogia i autor, entre d’altres títols de “Mestres i alumnes de la república” i Josep Maria Álvarez, Secretari General de la UGT de Catalunya. La taula serà conduïda per Carme Panchón, vicerectora d’Administració i Organització de la Universitat de Barcelona.

Finalment, el 20 de novembre, l’historiador i professor emèrit de la Universitat de Nova York, Nicolás Sánchez Albornoz, condemnat en 1947 per la dictadura franquista a treballs forçats, impartirà una conferència sobre “El Valle de los Caidos”, on va complir condemna fins que va poder escapar el 1948. A continuació es projectarà el documental “A l’ombra de la creu” d’Alessandro Pugno, que fa referència al lloc que continua sent el símbol d’un conflicte encara no resolt en el si de la societat espanyola. A la posterior taula rodona comtarem amb la participació de l’Alessandro Pugno (videoconferència), Nicolás Sánchez Albornoz, Tario Rubio, condemnat també a treballs forçats al Valle de los Caidos, Manel Risques, professor d’història contemporània a la UB i Xavier López, director de la Fundació Solidaritat UB.

L’entrada és lliure.