La Universitat de Barcelona reflexiona sobre la guerra a Ucraïna amb la projecció de ‘Freedom on Fire’

El vicerector Ramos anuncia que el compromís de la Universitat de Barcelona amb el poble i el govern ucraïnesos s’ha traslladat a un nivell més institucional, i s’estan signant acords amb universitats del país.

«Quan els mitjans de comunicació no fan cobertura d’una guerra, la gent pensa que ha acabat». Amb aquestes paraules, el cineasta Evgeny Afineevsky ha explicat la raó de ser del seu documental, Freedom on Fire, que s’ha projectat aquest dijous, 7 de març, a l’aula Ramón y Cajal de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona, en un acte organitzat per la UB amb la col·laboració del Consolat d’Ucraïna a Barcelona.

«Aquest acte representa el compromís de la Universitat de Barcelona amb el poble i el govern d’Ucraïna després de dos anys de guerra», ha destacat el vicerector de Política d’internacionalització, Raúl Ramos. «A més de donar suport a estudiants i acadèmics ucraïnesos perquè puguin continuar la seva carrera, hem traslladat el nostre compromís a un nivell més institucional, i estem signant acords amb diverses universitats ucraïneses», ha anunciat el vicerector.

Per la seva banda, el cònsol general d’Ucraïna a Barcelona, Vorobyov Artem, ha instat el públic assistent a «veure la pel·lícula des de dues perspectives: el patiment increïble però també la resiliència de la població ucraïnesa dins i fora del país». «No ens cansem de lluitar i demanem al món que no es cansi d’ajudar-nos», ha reclamat Artem.

En el diàleg posterior a la projecció del documental, el director Evgeny Afineevsky ha afirmat que «la veritable guerra a Ucraïna va començar el febrer del 2014, amb la Revolució de Maidan» i ha opinat que, «si les sancions actuals s’haguessin aplicat el 2014 o 2015, potser no ens trobaríem en aquest punt», que ha definit com «l’inici de la Tercera Guerra Mundial».

Afineevsky ha subratllat que «la pel·lícula vol mostrar tant els vuit anys ocults de la guerra a Ucraïna com els dos darrers, per tal de documentar i preservar la Història». Per al cineasta israelià-americà, «és important no repetir els mateixos errors una vegada i una altra» i, per això, «cal educar la gent perquè puguem actuar correctament i evitar que la guerra s’escalfi». «La propera escalada pot ser la fi del món», ha advertit.

En la cloenda de l’acte, la vicerectora d’Igualtat i Gènere, Montserrat Puig, ha opinat que «és necessari mostrar les situacions reals de la guerra, sense maquillatge, perquè permet posar rostre al conflicte i contribueix a empatitzar amb els qui el pateixen». Per a Puig, «les experiències del documental il·lustren l’esperit d’Ucraïna» i «la Universitat de Barcelona està orgullosa de donar suport a les persones ucraïneses refugiades».