La Universitat de Barcelona assisteix a una conferència del New University in Exile Consortium

La UB és l’única universitat de l’Estat membre d’aquest consorci, format per col·legis i universitats d’arreu del món que acullen acadèmics a l’exili.

La conferència ha inclòs una presentació de Natalia Fedorova, investigadora visitant a la Universitat París 8, sobre el moviment feminista contra la guerra a Ucraïna.

El vicerector de Política d’Internacionalització de la Universitat de Barcelona, Raúl Ramos, i la coordinadora del Programa UB de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte, Cati Jerez, han assistit el dilluns 17 d’abril, a París, a la 5a Conferència Anual d’Acadèmics del New University in Exile Consortium, centrada en la situació de les dones i les minories sota règims autoritaris, amb un enfocament particular en les dones a l’Afganistan i l’Iran.

Ara per ara, la Universitat de Barcelona és l’única universitat de l’Estat espanyol que forma part d’aquest consorci, que reuneix i dona suport a acadèmics que han estat sotmesos a restriccions flagrants sobre les seves llibertats en règims autoritaris i populistes.

El New University in Exile Consortium l’integren un grup de col·legis i universitats d’arreu del món que es comprometen a acollir almenys un acadèmic amenaçat cada any, amb qui treballen, individualment i col·lectiva, per intentar disminuir la sensació de dislocació que pateixen i que afecta negativament la seva vida intel·lectual i personal. Entre altres accions, el Consorci busca, en les institucions membres, llocs de treball per a acadèmics, estudiants i artistes afganesos i ucraïnesos amenaçats.

La UB, amb la comunitat universitària d’Ucraïna

L’abril del 2022 la Universitat de Barcelona va posar en marxa un programa de suport a la comunitat universitària d’Ucraïna, en el marc del qual ha contractat catorze professors ucraïnesos dins de la iniciativa d’acollida temporal del PDI desplaçat per la guerra. Igualment, la UB ha col·laborat amb el projecte del Ministeri d’Educació ucraïnès Ukraine Global Faculty, que té com a objectiu impartir docència en línia a estudiants del país. I també ha demanat finançament al programa ERASMUS+ per reactivar la mobilitat de personal d’administració i serveis, estudiants i personal docent i investigador des de les universitats ucraïneses cap a Barcelona.

D’altra banda, de maig a setembre del 2022, la Fundació Solidaritat UB ha coordinat la implementació d’una edició extraordinària i intensiva del Curs de transició als estudis universitaris, adreçada exclusivament a estudiants d’Ucraïna que haguessin fugit del conflicte. En aquest curs oficial d’extensió universitària, centrat en l’aprenentatge del castellà i el català, hi han participat 14 alumnes (13 noies i un noi), la majoria dels quals ha decidit continuar els estudis universitaris, tant a la UB com en altres centres d’ensenyament superior. La història de dues de les alumnes s’explica al documental Refugee Students (Leonardo Cinieri Lombroso, 2022).

La UB, amb les persones refugiades

Des de l’octubre del 2022 la UB desenvolupa la quarta edició ordinària del Curs de transició als estudis universitaris, en què es va donar prioritat a estudiants afganeses. Al llarg de la seva trajectòria, aquesta iniciativa cofinançada per Solidaritat UB, la UB i l’Ajuntament de Barcelona ha acollit estudiants de Síria, Paquistan, l’Afganistan, l’Iraq, Eritrea, Somàlia, Etiòpia, la República Democràtica del Congo i Ucraïna.

El Curs de transició als estudis universitaris és l’activitat principal del Programa UB de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte, que obre vies complementàries i segures al reassentament d’aquestes persones a partir de l’accés a la formació universitària, però també a partir de la inclusió social i laboral. A banda del curs, el Programa incorpora, segons el cas, ajut en el pagament de la matrícula; formació en els idiomes castellà, català o ambdós; suport acadèmic (a través del Protocol per a l’accés i l’admissió d’estudiants beneficiaris de protecció internacional i dels Plans d’Acció Tutorial); allotjament (en una residència universitària o en pisos); manutenció; suport a la inclusió social (amb programes de mentoria); assessorament legal; assegurança de salut; suport psicosocial; assistència psicològica, i acompanyament en la inserció sociolaboral.