La UB registra el compromís amb les persones refugiades al Fòrum Espanya amb els Refugiats

El Curs de Transició a la Universitat és la principal contribució que la UB ha presentat a l’acte, organitzat per l’ACNUR i el Ministeri d’Afers Exteriors.

«El compromís de la Universitat de Barcelona és contribuir a promoure l’accés a l’educació superior, que es concreta tant amb l’ODS 4 de l’Agenda 2030 com amb l’objectiu 15by30 de l’ACNUR, mitjançant la implementació i el desenvolupament de vies formatives complementàries al reassentament adreçades a estudiants en situació de refugi que resideixin fora de la UE. Aquest compromís també implica el treball actiu amb la comunitat universitària, l’ACNUR i altres organitzacions de suport a persones refugiades, així com l’aprofundiment en la comunicació i el treball en xarxa amb administracions públiques, ONG i la resta de la societat civil».

Aquesta és part de la contribució que la Universitat de Barcelona ha registrat el Dia Mundial de les Persones Refugiades, 20 de juny del 2023, al Fòrum Espanya amb els Refugiats.

Coorganitzat per l’Oficina de l’ACNUR a Espanya i el Ministeri d’Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació, l’esdeveniment s’ha plantejat com una plataforma on diferents actors de la societat civil (ONG, universitats, empreses, persones individuals, associacions o fundacions) poguessin presentar projectes o accions concretes adreçades a promoure la inclusió de les persones refugiades a l’Estat espanyol; tot plegat com a pas previ a la celebració del Fòrum Mundial sobre els Refugiats, que tindrà lloc el desembre a Ginebra.

La coordinadora del Programa UB de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte, Cati Jerez, ha participat en la taula rodona sobre educació superior, on ha presentat el curs oficial d’extensió universitària “Curs de Transició a la Universitat”, implementat des del 2015 amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, que ofereix a estudiants d’universitat en situació de desplaçament intern o de refugi fora de la UE una via segura d’arribada al territori, una beca integral, i la possibilitat d’iniciar un procés gradual d’inclusió social i acadèmica.

L’educació superior, un pilar

L’educació superior ha estat un dels pilars del Fòrum Espanya amb els Refugiats, ja que, segons l’organització, «tot i que moltes universitats i institucions educatives a Espanya han desenvolupat bones pràctiques per facilitar la inclusió de les persones refugiades, l’educació superior és una de les àrees en què persones expertes i les pròpies persones refugiades detecten una bretxa més gran». En concret, «la taxa global d’accés a les universitats és de més del 40 %, però, en el cas de les persones refugiades, es redueix al 6 %».

Així s’especifica a la nota conceptual sobre educació superior del Fòrum, en què es recorda que, «per eliminar aquesta situació de desigualtat, l’any 2019 l’ACNUR es va comprometre amb l’anomenat objectiu “15by30”: garantir que el 15 % dels joves refugiats i refugiades puguin accedir a l’educació superior l’any 2030».

«En poder iniciar o continuar la seva trajectòria educativa, les persones refugiades desenvolupen les pròpies capacitats, tenen accés a millors oportunitats professionals i contribueixen activament al desenvolupament de les societats d’acollida». Per això, la nota conceptual proposa, entre altres objectius prioritaris, «facilitar i simplificar els tràmits per a l’accés», «establir exempcions i/o reduccions de les taxes universitàries», «desenvolupar programes de vies legals educatives», «desenvolupar iniciatives de foment de la inclusió universitària de les persones refugiades», «desenvolupar i facilitar l’accés a cursos d’idiomes adaptats» o «facilitar el suport socioeconòmic per a la sostenibilitat dels estudis». Com a “pràctica inspiradora”, en la nota se cita el programa de la UB.



Aquesta notícia té relació amb els següents ODS de l’Agenda 2030: