EL CONGRÉS INTERNACIONAL «CIUTADANIA EUROPEA EN TEMPS DE REPTES» ATERRA A LA UNIVERSITAT DE BARCELONA

La trobada l’organitza la Comissió Europea amb la col·laboració, entre d’altres, de l’Observatori Europeu de Memòries de la Fundació Solidaritat UB.

Del 30 de maig a l’1 de juny tindrà lloc a Barcelona el congrés internacional «Ciutadania europea en temps de reptes. Recorda, implica’t, debat!», organitzat per la Comissió Europea amb la col·laboració de l’Observatori Europeu de Memòries de la Fundació Solidaritat UB i l’Ajuntament de Barcelona.

Hi participaran al voltant de dos-cents representants d’entitats europees dels àmbits de la ciutadania i la memòria amb l’objectiu de debatre i posar en comú algunes de les qüestions de fons de l’Europa actual, amb especial atenció a la participació ciutadana, els drets civils i les polítiques públiques de memòria.

El 30 de maig, el congrés s’inaugurarà amb un concert de Lídia Pujol al Paranimf de la Universitat de Barcelona, que es dedicarà als milers de refugiats i refugiades de les guerres del segle XX, i als actuals.

El 31 de maig, també al Paranimf de la Universitat de Barcelona, les jornades comptaran amb la participació del director general de Justícia i Consum de la Comissió Europea, Francisco Fonseca Mirollo; l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el conseller d’Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència de la Generalitat de Catalunya, Raül Romeva. El periodista Adam Michnik, editor en cap i fundador del periòdic polonès Gazeta Wyborcza, farà la conferència inaugural. Durant tota la jornada, els i les assistents debatran en tres panells oberts al públic.

L’1 de juny, al Born Centre de Cultura i Memòria, el congrés es dedicarà a les memòries conflictives d’Europa, amb la participació d’una seixantena de representants d’entitats europees de memòria; així com d’entitats locals. Els debats destacaran les relacions evidents, però no sempre explícites, entre la memòria, la ciutadania i la solidaritat, tenint com a punt de partida l’actual situació d’emergència que viuen les persones refugiades al continent europeu.

La conferència principal de la jornada serà a càrrec del filòleg Andreas Huyssen, de la Universitat de Colúmbia. També hi intervindran, entre d’altres, Nader Hashemi, Siobhan Kattago, Bruno Groppo i Regine Robin, qui farà la conferència de clausura, sobre l’estat actual de les memòries europees. El primer tinent d’alcalde de Barcelona, Gerardo Pisarello, tancarà el congrés.