Les universitats condemnen la invasió d’Ucraïna per part de l’Estat rus

La Plataforma Aturem la Guerra ha convocat la concentració unitària “No a la guerra”, el 2 de març a les 18:30 hores a la plaça Catalunya de Barcelona.

Comunicat de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP)

Al llarg de les darreres hores hem conegut que Rússia, amb l’ajut de Bielorússia, ha iniciat un atac militar a gran escala contra Ucraïna. Condemnem fermament el recurs a l’agressió militar com a instrument per dirimir disputes territorials, que és contrari al Dret internacional i als drets humans, i manifestem la necessitat d’abordar i resoldre els problemes polítics des dels principis democràtics, el diàleg i el respecte als pobles i les minories.

Ens solidaritzem amb el poble d’Ucraïna, tot reclamant de nou que la via diplomàtica i del diàleg és la que ha de prevaldre en tot moment en les relacions internacionals i la convivència entre pobles.

Comunicado de la Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (CRUE)

Crue Universidades Españolas quiere trasladar todo su apoyo y solidaridad a las instituciones académicas de Ucrania, sus comunidades universitarias y a la población de este país en estos difíciles momentos.

Nada es más contrario al espíritu de la Universidad que la violencia. Condenamos firmemente la agresión iniciada por el Estado ruso y pedimos que la diplomacia vuelva a ocupar el lugar que le corresponde como vía de resolución de un conflicto que, de no pararse inmediatamente, puede desatar unas consecuencias inimaginables.

Las universidades españolas colaborarán y cooperarán, a través de sus redes académicas y de relaciones institucionales, en todo lo que sea posible para reconducir una situación que nunca debería haberse producido.

Conseqüències de la invasió militar

A més de les conseqüències humanitàries, econòmiques, polítiques i ambientals, com recull el comunicat de l’Institut Català Internacional per la Pau (ICIP), la guerra a Ucraïna tindrà un impacte nefast sobre els esforços de construcció de pau, no només en aquest país, sinó a Europa i a escala mundial.

Segons explica el director de l’ICIP, Kristian Herbolzheimer, en aquest article publicat a Crític, «l’atac rus a Ucraïna ha fet saltar pels aires anys d’acords pel desarmament i per la pacificació de la zona»; i «fa inviable, almenys en el curt termini, tornar a posar damunt la taula les propostes de desarmament i de desmilitarització».

En una peça publicada al portal Xarxanet, el mateix Herbolzheimer, conjuntament amb el president d’honor del Centre Delàs, Pere Ortega, reflexiona sobre les causes i conseqüències de la invasió militar russa a Ucraïna.

Vies de resposta a l’actual situació

Des de l’Alt Comissionat de les Nacions Unides per als Refugiats (ACNUR) s’afirma que el més efectiu per ajudar la població que està sent forçada a desplaçar-se per l’emergència humanitària que es viu actualment a Ucraïna és fer donatius a través d’aquesta pàgina web.

D’altra banda, amb el lema “Les vostres guerres, les nostres morts”, la Plataforma Aturem la Guerra ha convocat la concentració unitària “No a la guerra”, el dimecres 2 de març a les 18:30 hores a la plaça Catalunya de Barcelona.