Professionals de l’àmbit del refugi es formen en la metodologia de les Trobades Socioesportives UB

Membres d’entitats de l’àmbit del refugi i l’asil, persones refugiades i estudiants UB han experimentat les Trobades Socioesportives en unes jornades del projecte COMMUNITY.

Més de 20 persones del Senegal, el Brasil, Bolívia, les Filipines, Algèria, Guinea, Perú, l’Afganistan i Espanya han participat, els dies 10 i 13 de maig al Campus Mundet, a les II Jornades de formació de formadors en intervenció socioeducativa per a la inclusió social de persones refugiades a través de l’esport.

En aquestes jornades del projecte COMMUNITY, personal de la Creu Roja i del programa Nausica de l’Ajuntament de Barcelona han experimentat, en primera persona, les Trobades Socioesportives que la Universitat de Barcelona organitza entre persones refugiades i estudiants UB i, a partir d’aquí, podran valorar la possibilitat d’establir un conveni amb la universitat per replicar-les en la seva tasca.

«És una experiència molt divertida i enriquidora on socialitzen de manera natural persones amb diferents cultures, idiomes i edats», ha afirmat la psicòloga de Creu Roja en l’espai de valoració de la Trobada.

Precisament, un dels objectius de les Trobades Socioesportives és promoure la convivència i el coneixement mutu entre les persones refugiades i la seva comunitat d’acollida per tal de disminuir la segregació i lluitar contra el racisme, la xenofòbia i la discriminació.

Segons el director del projecte COMMUNITY, Francesc Buscà, professor d’Educació UB, «la metodologia de les Trobades Socioesportives es basa en una concepció de l’esport diferent a l’habitual, perquè deixa de banda la competitivitat per fomentar vincles positius i saludables a través de jocs motors cooperatius».

Joc del tres en ratlla humà durant la jornada formativa
(Raúl Sánchez Martínez, Barcelona, 2023)

Les Trobades Socioesportives de la UB són un model d’intervenció socioeducativa desenvolupat des del 1993 a la Facultat d’Educació UB, i que s’ha replicat a altres universitats de Catalunya, l’Estat espanyol, Europa i Llatinoamèrica. Amb aquestes jornades, el projecte COMMUNITY ha buscat traslladar el model més enllà de l’àmbit universitari, perquè es repliqui a les entitats que treballen directament amb persones en situació o risc d’exclusió.

COMMUNITY és implementat per la Facultat d’Educació UB, en col·laboració amb la Fundació Solidaritat UB i amb el finançament de la Unió Europea. La jornada formativa també ha comptat amb el suport de l’Institut de Desenvolupament Professional (IDP-ICE) de la UB.

COMMUNITY és un projecte de:

Amb el suport de: