Ara més que mai cal treballar per la pau i contra la cultura de l’odi i de la por

L’atemptat terrorista del 17 d’agost a Barcelona ens ha colpit d’una manera terrible. El nostre treball quotidià ens fa estar sovint en contacte amb situacions dramàtiques, amb víctimes de tota mena de violències, fruit, de vegades, de conflictes bèl·lics o de les seves conseqüències; i fruit, de vegades, d’injustícies socials o econòmiques. Però això no fa ni mai no farà que ens hi acostumem. I una acció de la violència injustificable i obscena que hem viscut a Barcelona, a la nostra estimada ciutat, ens colpeja amb una duresa difícil d’explicar.

La primera atenció és sempre per a les víctimes, les víctimes que, com sempre, a tot arreu (en els atemptats terroristes, en els conflictes bèl·lics, en totes les situacions de violència), són víctimes innocents, víctimes utilitzades pels victimaris per a les seves innobles accions, víctimes que mai no haurien d’haver-ho estat. Tota la nostra solidaritat, condol i acompanyament per a elles.

La segona línia és sempre per recordar que la violència mai no és el camí de res. Actes com els que hem viscut a Barcelona, i abans a tantes altres ciutats i pobles del món, no poden tenir altra resposta que això no pot aturar la vida. Contra la cultura de l’odi i de la por, cal mantenir la cultura de la pau, el respecte, la tolerància i l’amor per la vida. Barcelona ha destacat sempre per això. La Universitat, també.

Sabem que el terrorisme internacional d’arrel jihadista no és un fenomen senzill. Té un perfil polièdric que aferma les seves arrels en la injustícia política i social, en societats foranes, però també en els confins de l’exclusió de les nostres pròpies societats; que fa un ús manipulat i manipulador de discursos religiosos i falsa teologia, però que beu també de problemes que no acabem de saber gestionar o, fins i tot, que hem estat absolutament incapaços de gestionar com a societats.

Des de la Universitat podem contribuir a analitzar serenament i lúcida aquesta xacra, a evitar les generalitzacions i les explicacions simplistes, i a cercar solucions als problemes reals dels quals es nodreix. I només així la podrem combatre efectivament.

La Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona, fidel a la seva trajectòria, es posa al servei de la pròpia Universitat i de les autoritats públiques en aquest tràngol que està vivint la ciutat i la ciutadania de Barcelona, i proclama el seu compromís a continuar treballant per la cultura de la pau i la convivència, per la resolució justa dels conflictes, per la memòria i la reparació de les víctimes. La Fundació Solidaritat també reitera la seva condemna de totes les formes de violència que, com la violència terrorista que hem viscut a la nostra ciutat, només provoquen la mort i el dolor de víctimes innocents.

Articles relacionats:

La UB rebutja de forma radical l’atemptat d’ahir a Barcelona: contra el terror, per la pau