La UB erigeix un monument en record de les víctimes de Freginals

Al jardí Ferran Soldevila de l’Edifici Històric, una magnòlia, tretze boixos i una pedra commemorativa formen un racó en memòria de les tretze estudiants Erasmus que van perdre la vida a l’accident.

La Universitat de Barcelona ha recordat, el 20 de març al matí, les tretze estudiants Erasmus que van perdre la vida en un accident d’autobús a Freginals (Montsià) ara fa un any. En l’acte de record s’ha inaugurat, al jardí Ferran Soldevila de l’Edifici Històric, un monument format per una magnòlia de la mateixa espècie que l’exemplar que presideix la plaça dels Arbres de Freginals i tretze boixos, i s’ha descobert una pedra commemorativa, procedent del monestir de Montserrat, amb la inscripció «En memòria de les víctimes de l’accident de Freginals de 20 de març de 2016», que mantindrà viu el record de les alumnes.

A l’homenatge hi han intervingut el president de la Generalitat, Carles Puigdemont; el rector de la Universitat, Joan Elias; la degana de la Facultat d’Economia i Empresa, Elisenda Paluzie, i la vicerectora d’Estudiants i Política Lingüística, Alba Ambròs. També hi han assistit representants de les principals institucions polítiques del país i de les forces de seguretat i els serveis d’emergència, i nombrosos òrgans de govern i càrrecs acadèmics de la Universitat de Barcelona, tant de l’actual equip rectoral com de l’anterior.

El rector, Joan Elias, ha dit que l’acte «neix de la necessitat col·lectiva de crear un espai d’homenatge». Elisenda Paluzie, degana de la Facultat d’Economia i Empresa, on estudiaven cinc de les víctimes, ha fet esment a les alumnes que van perdre la vida, però també s’ha referit als diversos estudiants que van resultar ferits en l’accident, molts d’ells greus, i que en alguns casos encara lluiten per superar la tragèdia. Paluzie ha posat en relleu que hi ha algunes universitats i ajuntaments italians que ja han creat beques i borses d’estudi en record d’algunes estudiants.

La vicerectora d’Estudiants i Política Lingüística, Alba Ambròs, ha explicat que s’ha triat aquest lloc emblemàtic de l’Edifici Històric de la UB amb la voluntat que «el record de les víctimes perduri per sempre al nostre pensament i al nostre cor».

Per la seva banda, el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha explicat que «l’acte d’avui respon a una demanda feta pels familiars i amics: que aquest fet tràgic no s’oblidi», i ha agraït a la Universitat de Barcelona que hagi perpetuat aquest record en forma de monument que perdurarà per sempre. El president ha assegurat: «Un any després, puc confirmar que s’han dut a terme una sèrie de millores que, de ben segur, evitaran una tragèdia similar».

Més informació: Universitat de Barcelona