La Facultat d’Història UB acollirà tres projeccions de la 6a mostra internacional CineMigrante

La Universitat de Barcelona col·labora amb CineMigrante a través de la Fundació Solidaritat UB, en el marc de la Tardor Solidària 2019.

La Facultat d’Història UB acollirà, els dies 2, 3 i 4 d’octubre de 2019 a les 16 h, tres projeccions de la mostra internacional CineMigrante (Cinema i Formació en Drets Humans de les Persones Migrants), d’entrada lliure i gratuïta, dues de les quals comptaran amb la participació dels directors dels films.

La Universitat de Barcelona col·labora amb CineMigrante a través de la Fundació Solidaritat UB, en el marc de la Tardor Solidària: un conjunt d’activitats (exposicions, xerrades, projeccions, conferències…) que cada tardor es desenvolupen en diversos espais de la UB amb l’objectiu d’apropar a la comunitat universitària i el públic en general situacions d’exclusió, de desigualtat i d’injustícia presents arreu del món.

Dimecres 2 d’octubre

16 h, Aula Magna (Facultat d’Història)

Projecció i Q&A amb el director Adirley Queirós.

• “Branco sai, Preto Fica” (Tou A fora, Negre Endins) (Adirley Queirós | Documental | Brasil – 2014 – 93′ – 35mm – VO portuguès – Subtitulat castellà)

Un ball de negres. Després, tirs i repressió. Una generació amputada. Blanc Sai, Preto Fica crea les seves imatges i sons a partir d’una història tràgica: dos homes negres, habitants de la perifèria de Brasília, queden marcats per sempre a causa d’una acció criminal de la policia racista de la Capital Federal. Aquesta policia envaeix un ball de negres. Tirs, corregudes i tragèdia. Un home es quedarà per sempre en cadira de rodes, un altre perd una cama després que un cavall de la policia caigués sobre ell.

Però aquests homes no volen explicar la història de manera directa i periodística. Ells volen reconstruir-la, volen altres possibilitats de narrar el passat, proposant un futur on el camp de batalla és el pla simbòlic, allà on els cossos amputats no són presoners d’un territori segrestat. Pel futur d’un agent federal.

Dijous 3 d’octubre

16 h, Sala Gran (Facultat d’Història)

Projecció i Q&A amb el director Jean-Pierre Bekolo.

• Afrique, La pensée en mouvement Part I (Jean-Pierre Bekolo | Documental | Senegal – 2017 – 104′ – HDCam – VO francès – Subtitulat castellà)

A l’octubre de 2016, l’economista, músic i poeta senegalès Felwine Sarr va fundar els “Tallers per al pensament”, juntament amb l’amic i politòleg Achille Mbembe. Durant quatre dies a Dakar, van reunir els i les principals intel·lectuals senegalesos, entre els quals Lydie Moudileno, Romuald Fonkoua i Nadia Yala Kisukidi, per a un intercanvi teòric llargament esperat sobre els problemes actuals que afecten l’Àfrica i, per tant, també el futur del planeta Terra.

Si la “filosofia occidental” és un pleonasme, com poden descolonitzar-se les epistemes comuns del pensament contemporani? Si l’automenyspreu de les persones negres arran de l’esclavitud té un efecte tan destructiu, com pot debilitar-se aquesta força? Quina és l’atracció cap a les distòpies i com funciona aquesta atracció en termes potencials per al continent africà? Aquestes són només algunes de les preguntes formulades tan clarament i brillantment al taller que no és possible donar-los respostes simples. Bekolo documenta i reuneix escenes d’aquesta cimera intel·lectual per crear un manifest cinematogràfic que pretén provocar una resposta molt més enllà de l’auditori cinematogràfic.

Divendres 4 d’octubre

16 h, Sala Gran (Facultat d’Història)

Projecció del film.

• Rey (Niles Atallah | Ficció, Experimental | Xile, França, Holanda, Alemanya, Qatar – 2017 – 90’ – Digital, 16 mm – VO castellà, mapundungun – Subtitulat castellà)

L’any 1860, un aventurer francès funda un regne en una regió independent del sud de Xile, unint el poble Mapuche. La reacció de l’exèrcit xilè és devastadora. Almenys, aquesta és una versió de la veritable història. Potser era un espia francès?, un exiliat?, un mite esvaït? A Rei, la tensió entre la història i la memòria es materialitza en la degradació d’imatges i sons. Rei és una odissea per una terra de fantasies i somnis.