Una producció de l’EUROM senyalitza i il·lumina les set torres de vigilància de l’antiga presó la Model

Promoguda per la Plataforma Fem Nostre l’Espai de la Model, l’acció FARS destaca els conceptes clau de reivindicació ciutadana per a la transformació de l’espai. Culminarà amb la il·luminació temporal de les torres el 28 de setembre i el 7 d’octubre, amb motiu de la Festa Major de l’Esquerra de l’Eixample.

A partir d’aquest 20 de setembre, les set torres de vigilància de la presó Model destacaran els conceptes clau del procés participatiu promogut per la Plataforma Fem Nostre l’Espai de la Model.

Les paraules Educació, Zona Verda, Memòria, Gestió Comunitària, Espai Jove, Esport, i Habitatge Públic quedaran impreses en l’edifici, coincidint amb la ubicació dels futurs equipaments destinats a aquests usos consensuats amb la ciutadania.

La pintura de les torres, realitzada per l’artista urbà Roc Blackblock, és la primera etapa de l’acció divulgativa FARS, proposada per la Plataforma Fem Nostre l’Espai de la Model amb la col·laboració de l’Observatori Europeu de Memòries de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona (EUROM) i el projecte Art Públic i Memòria de la Facultat de Belles Arts. L’acció compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i culminarà amb una il·luminació temporal que convertirà les torres de vigilància en fars durant les nits del pregó i la cloenda de la Festa Major de l’Esquerra de l’Eixample, els dies 28 de setembre i 7 d’octubre.

Dirigida per Jordi Guixé, director de l’EUROM, i Nuria Ricart, professora de la Facultat de Belles Arts, la proposta busca re-significar l’espai mitjançant la interpel·lació al lloc i les seves perspectives de futur. “L’objectiu és donar visibilitat i implicar més ciutadans, de dins i fora del districte, en el procés i els diàlegs entorn a la transformació de l’espai de la Model”, explica Ricart. A més, la proposta respon a tres objectius específics: la integració de propostes de consens en relació a la complexitat del debat públic i el procés participatiu en marxa; la visibilitat en l’espai públic (local i metropolità) de nous significats i reptes de futur, en especial el canvi del control i la repressió per usos cívics i de ciutat; i la valoració del patrimoni format per les torres de vigilància i els murs perimetrals, que seran derruïts en pocs anys.