Un treball sobre la música dels catalans deportats als camps de concentració nazis obté el XIV Premi de Recerca per a la Pau UB

S’atorguen mencions especials a treballs sobre LGBTfòbia, comunicació amb persones amb discapacitat intel·lectual, immigració veneçolana, fragilitat dels ecosistemes, diversitat d’orientacions sexuals, i paral·lelismes entre la Guerra Civil espanyola i la guerra de Síria.

El treball La música dels catalans deportats als camps de concentració nazis. Buscant la llum dins la barbàrie, de l’estudiant Ariadna Gómez, de l’Institut Escola Artístic Oriol Martorell de Barcelona, ha guanyat la catorzena edició del Premi de Recerca per a la Pau per a treballs de batxillerat, que convoca anualment la Universitat de Barcelona, impulsat per la Fundació Solidaritat UB i l’IDP – ICE UB, amb el suport de la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Barcelona. El jurat, format íntegrament per professorat de la Universitat, ha decidit atorgar el guardó a aquesta investigació que, a través de fonts secundàries, identifica referències musicals dels catalans i catalanes deportats als camps de concentració nazis.

Segons el veredicte del premi, «el jurat realça la valentia de l’estudiant d’enfrontar-se a una qüestió tan específica i poc treballada i elogia que, davant la manca d’informació de proximitat, hagi sabut buscar informació a escala internacional i hagi fet una bona anàlisi de les fonts secundàries». El jurat també ha subratllat la vinculació i coherència del treball amb la cultura de pau, la integració de les dimensions global i local en el tractament de la temàtica, i el fet que l’autora hagi divulgat els resultats de la recerca amb un concert d’algunes de les obres identificades al Camp de Concentració de Mauthausen.

El premi, que té l’objectiu de promoure l’educació per a la pau al batxillerat i enfortir la cultura de pau des de la recerca, s’ha lliurat aquest dimecres, 29 de maig, en un acte a la Universitat de Barcelona. Tant l’estudiant guardonada com el seu centre d’ensenyament han rebut, cadascun, un premi de 500 euros.

El jurat també ha concedit set mencions especials als treballs LGBTfòbia, de Victoria Cano i Anna Fenoy, de l’Institut Can Jofresa de Terrassa; Salud y migración. El impacto de la regularización en la salud de inmigrantes venezolanos, d’Isabella Palmieri, de l’Institut Juan Manuel Zafra de Barcelona; La sexualitat. Coneixem totes les orientacions sexuals?, d’Andrea Seligrat, de l’Institut Guinovarda de Piera; Guernica 2.0. La història es repeteix, d’Adrià Torras, de l’Institut Joan Mercader d’Igualada; Donem la cara o donem l’esquena? Estudi dels desplaçaments humans a conseqüència de la Guerra Civil espanyola i la guerra civil de Síria, de Laia Casanovas, de La Salle Manlleu de Manlleu; Implementación de los sistemas aumentativos y alternativos de comunicación (SAAC) en Montcada i Reixac, de Glenda Jiménez, i La fragilitat dels ecosistemes, de Maria Hernàndez, ambdues estudiants de l’Institut Montserrat Miró i Vilà de Montcada i Reixac.

El premi especial del Consell Comarcal del Garraf ha estat per al treball Hacia Dios, por el amor y la ciencia, de Pablo Valero, de l’Institut Manuel de Cabanyes de Vilanova i la Geltrú. L’entrega del guardó es farà el 7 de juny, a les 12 h, a la Masia d’en Cabanyes. El Premi Joan Gomis, que atorga l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, ha estat per a L’educació. L’origen del problema? La coeducació. Una possible solució?, d’Alba García, de l’Institut Les Vinyes. El lliurament tindrà lloc el 27 de juny, a les 18.30 h, al despatx de l’alcaldessa, Núria Parlon.

L’acte d’aquest dimecres ha estat presidit pel rector de la UB, Joan Elias. També hi han intervingut Maite Vilalta, vicerectora d’Igualtat i Acció Social, en representació de la Fundació Solidaritat UB; Xavier M. Triadó, director de l’IDP-ICE de la UB, i Mary Nash, catedràtica emèrita d’Història i Arqueologia de la UB, que ha estat l’encarregada de llegir la resolució del jurat. Per part de la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Barcelona hi ha assistit Jordi Cortés.

Reconversió del web recercapau.ub.edu

Coincidint amb l’acte de lliurament del XIV Premi de Recerca per a la Pau, s’ha publicat el nou espai web recercapau.ub.edu, reconvertit en una guia sobre el treball de recerca per a l’alumnat de batxillerat. Amb el títol Recerca pels Drets Humans, el nou web ofereix orientacions, activitats i recursos, estructurats seguint les etapes de la recerca, per investigar sobre justícia global.

El material del web sorgeix del programa «Recerca per a la ciutadania global», una iniciativa de la Fundació Solidaritat UB i l’IDP-ICE que dona suport a instituts de Barcelona ciutat i la província de Barcelona per dur a terme treballs de recerca de batxillerat que eduquin en drets humans i ciutadania global. La reedició del web se suma a les orientacions i materials per al professorat tutor de les recerques que es publiquen al Portal PAULA, que des de 2005 dona suport a la tasca educativa del professorat des de la mirada de la cultura de pau.

Àlbum fotogràfic de l’acte

XIV Premi de Recerca per a la Pau de la UB