Tallers de cinema i drets humans per a la Tardor Solidària

La Fundació Solidaritat UB i el Festival de Cinema i Drets Humans de Barcelona han programat una taula rodona i quatre tallers a diverses facultats de la Universitat de Barcelona en el marc de la Tardor Solidària 2017.

Del 14 al 24 de de novembre tindrà lloc a Barcelona el XIV Festival de Cinema i Drets Humans de la ciutat, que presentarà més de 110 pel·lícules vinculades als drets humans.

Per segon any consecutiu, la Universitat de Barcelona esdevé una de les seus del Festival, ja que l’organització del certamen i la Fundació Solidaritat UB han programat tallers amb els equips d’algunes de les pel·lícules per a l’alumnat de la universitat. Els tallers es plantegen com una xerrada-col·loqui centrada en drets humans i cinema, en què les persones convidades compartiran la seva visió a l’hora de tirar endavant un projecte audiovisual amb temàtica social.

[La Fundació Solidaritat UB entén i empara la decisió del Festival de Cinema i Drets Humans de Barcelona d’excloure de la programació el documental “Silenciados”, ja que considera que, descontextualitzat, pot avalar la tesi de les denúncies falses i minimitzar la violència masclista. Per aquest motiu, la Fundació Solidaritat UB manté el següent programa de tallers previstos per a l’alumnat de la Universitat de Barcelona, que no estan vinculats a la pel·lícula esmentada i que creiem que són una oportunitat per reflexionar, denunciar i actuar respecte a les violacions dels drets humans. El Festival de Cinema i Drets Humans de Barcelona té una àmplia i avalada trajectòria en la denúncia d’injustícies i en la lluita pels drets humans, raó per la qual la Fundació Solidaritat UB hi col·labora].

El programa inclou les sessions següents; totes elles, gratuïtes i obertes al conjunt de l’alumnat:

• EDIFICI HISTÒRIC
    DIMECRES 15 DE NOVEMBRE
    18 hores, Aula Magna

Taula rodona sobre sobirania energètica. Hi participaran Lourdes Berdié, de la XSE (Xarxa per la Sobirania Energètica); Xosé Covas, activista mediambiental, i Tania Martín, advocada de FACUA Catalunya. Moderarà Benito Muros, president de la fundació Feniss (Fundació Energia per a la Innovació Sostenible Sense Obsolescència Programada). Entrada lliure.

Projecció de “Chaco Ra’anga” (80′) i xerrada-col·loqui amb la coordinadora del projecte, Marta García. El film narra un viatge per l’Argentina, Bolívia i Paraguai que ens apropa als pobles indígenes del Gran Chaco en situació de desplaçament involuntari i aïllament voluntari.

El taller s’ha programat dins de l’assignatura “Recursos no convencionals”, del Màster de Ciència i Gestió Integral de l’Aigua.

Taller de cinema i drets humans al voltant de la pel·lícula “Mousso Faso. La patria de las mujeres íntegras” (80′), que investiga l’origen d’una orxata produïda a Burkina Faso per una trama de corrupció i explotació que té com a víctimes principals més de 20.000 dones d’aquest país africà, recol·lectores de xufla. Hi participarà el director del film, Antxón Monforte.

Projecció d'”Owino” (72′) i xerrada-col·loqui amb el codirector del film, Yusuf Razzaque. Owino narra la lluita d’un poblat africà contra una multinacional que va enverinar les seves vides amb abocaments il·legals de plom; un drama que s’expandeix per tot el continent davant la despreocupació de governs i mercats globals.

La sessió serà presentada per la Dra. Lydia Sánchez, professora del Grau de Comunicació Audiovisual.

Taller de cinema i drets humans (en anglès) al voltant de la pel·lícula “Ketermaya” (78′), i amb la presència del seu director, Lucas Jedrzejak. El film ens explica com, en un turó envoltat d’oliveres, els infants de Ketermaya juguen, allunyats dels horrors de la guerra de Síria. Però la vida al camp de refugiats del Líban dista de ser fàcil.

La sessió serà presentada per la professora Sara Carmona, del Màster de Sociologia i Transformació Social, dins de l’assignatura “Time, labour and families”. El taller compta amb la col·laboració del màster i de la Fundació Món-3.

El Festival de Cinema i Drets Humans de Barcelona, organitzat per la plataforma Derechos en Acción, és el festival independent més antic de l’Estat i un certamen àmpliament consolidat a nivell internacional, amb seus satèl·lit a Madrid, París i Nova York.