Programa de solucions naturals per al desenvolupament sostenible

Projecte actual: EdiCitNet – Xarxa de Ciutats Comestibles

La Fundaci贸 Solidaritat UB 茅s una de les entitats s貌cies del projecte de recerca EdiCitNet – Edible Cities Network (Xarxa de Ciutats Comestibles) (2018-2023), una iniciativa amb 35 socis en 13 ciutats del m贸n finan莽ada pel programa Horizon 2020 de la Uni贸 Europea.

L’objectiu final del projecte 茅s la implementaci贸 i avaluaci贸 de solucions basades en la natura en el marc de plans urban铆stics estrat猫gics pensats per a la transici贸 cap a ciutats productores d鈥檃liments, sostenibles i socialment resilients.

La iniciativa pret茅n demostrar que la implementaci贸 d鈥檌nfraestructures verdes no ornamentals a la ciutat no nom茅s permet augmentar la producci贸 sostenible d鈥檃liments, sin贸 que tamb茅 facilita la regeneraci贸 d鈥檈spais urbans, potencia l鈥economia verda, i promou la cohesi贸 social mitjan莽ant la creaci贸 de llocs de treball i la integraci贸 dels sectors m茅s vulnerables de la poblaci贸.

En concret, la Fundaci贸 Solidaritat UB:

• proporciona assessorament t猫cnic a l鈥橝juntament de Sant Feliu de Llobregat per al desenvolupament d鈥檜n pla urban铆stic estrat猫gic que integri projectes d鈥檃gricultura urbana social per a l鈥檃mpliaci贸 de les 脿rees d鈥檋orts, la millora en la gesti贸 i recuperaci贸 de l’aigua per irrigaci贸, la implementaci贸 de solucions m茅s innovadores (terrats vius, horts verticals…), la implicaci贸 de diferents col路lectius (persones amb altres capacitats, menors no acompanyats, persones refugiades, persones aturades de llarga durada) i la creaci贸 de microempreses.
  • ha establert una col路laboraci贸 amb l鈥橧nstitut Catal脿 de Recerca de l鈥橝igua (ICRA) per a la creaci贸 de solucions naturals que facilitin la planificaci贸 urbana per al desenvolupament sostenible.

horts-socials

Traject貌ria en l’脿mbit de l’agricultura social

La Fundaci贸 Solidaritat UB t茅 una dilatada traject貌ria en la promoci贸 de la inserci贸 sociolaboral de persones en risc d鈥檈xclusi贸 de l鈥櫭rea Metropolitana de Barcelona a trav茅s de l鈥檃gricultura social.

Sota la supervisi贸 de professionals de l’agricultura i de la intervenci贸 social, la Fundaci贸 Solidaritat UB ha dut a terme diversos projectes que, a trav茅s del cicle vital d’un hort, han treballat valors vinculats a la reconeguda funci贸 educativa, l煤dica, i de benestar personal i social dels horts urbans. Per exemple, els projectes han incidit en una millora nutricional dels participants i les seves fam铆lies a trav茅s de cistelles de productes frescs.

• Pla pilot amb l鈥橝juntament de Sant Feliu de Llobregat, destinat a persones aturades de llarga durada.
  • Conveni de col路laboraci贸 entre la Universitat de Barcelona i l鈥橝juntament de Santa Coloma de Gramenet per tal d鈥檈xecutar un programa d鈥檃gricultura social a la ciutat adre莽at a persones en situaci贸 d鈥檃tur, jubilats i entitats ciutadanes que treballen amb col路lectius vulnerables, a partir del qual es van posar en marxa 3 solars (2.300 m虏) d鈥檈spai condicionat per a l鈥檃gricultura social.
  • Projecte destinat a joves en risc d鈥檈xclusi贸 de l’eix Bes貌s-Barcelon猫s Nord que tractava la interculturalitat a trav茅s del treball als instituts de secund脿ria, de l’esport i d’activitats al carrer; per貌 tamb茅 a trav茅s de la inserci贸 sociolaboral basada en tallers d’agricultura social.
  • Curs prelaboral 芦T猫cnic en manteniment d鈥檋orts urbans, centres de compostatge i jardineria禄 (ASS脥S verd), de 250 hores, impulsat amb el Centre d鈥橝collida ASS脥S i adre莽at priorit脿riament a persones en situaci贸 de sense llar. El principal objectiu del curs, reconegut com a diploma d鈥檈xtensi贸 universit脿ria per la UB (30 cr猫dits ECTS), 茅s ser una eina d鈥檌mplicaci贸, apoderament i capacitaci贸 de l鈥檃lumnat per incrementar, aix铆, les seves possibilitats d鈥檃cc茅s al mercat laboral.

Solucions naturals per al desenvolupament sostenible arreu

M茅s enll脿 de l’agricultura social, la Fundaci贸 Solidaritat UB tamb茅 impulsa altres tipus de solucions naturals per al desenvolupament sostenible i la resili猫ncia social en diversos pa茂sos del m贸n.

• Senegal: Entre els anys 2016 i 2018, conjuntament amb la Universitat Gaston Berger (UGB) de Saint-Louis, s’han dut a terme dos projectes de cooperaci贸 per al desenvolupament basats en la implementaci贸 de tecnologies de baix cost, sostenibles i respectuoses amb el medi ambient per contribuir a una gesti贸 sostenible de les aig眉es residuals i els serveis de sanejament de la regi贸 de Saint-Louis, amb l’objectiu 煤ltim de millorar la qualitat de la vida i el benestar de la poblaci贸.
  • vietnam-aigues-residualsVietnam: Entre els anys 2010 i 2013, conjuntament amb la Universitat Nacional del Vietnam, s鈥檋a posat en marxa, en una ind煤stria manufacturera de marisc de la badia de Halong (Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO), una instal路laci贸 de tractament d鈥檃ig眉es residuals d’origen industrial que treballa amb sistemes ecol貌gics i 茅s la primera infraestructura del seu tipus al sud-est asi脿tic, inscrita al registre mundial de zones humides constru茂des (Wetlands).
  • mauritania-desenvolupament-sostenibleMaurit脿nia i Senegal: Entre els anys 2007 i 2012, a Maurit脿nia i Senegal s’ha creat un espai de formaci贸, investigaci贸 i difusi贸, orientat a persones amb estudis t猫cnics superiors en els 脿mbits de l鈥檃gricultura i el medi ambient, per proporcionar una formaci贸 addicional enfocada al desenvolupament regional sostenible. Inclou el M脿ster de Desenvolupament Rural i Cooperaci贸, organitzat amb la UB, la Universitat Gaston Berger (Senegal), la UPC i la Fundaci贸 M贸n-3.

Comments are closed.