Acte de lliurament

Quatre p貌sters sobre alimentaci贸, mobilitat i qualitat de l鈥檃ire obtenen el I Premi de P貌sters de Sostenibilitat i Drets Humans de la UB

En la primera edici贸 del premi, hi han participat estudiants de les facultats de Farm脿cia i Ci猫ncies de l鈥橝limentaci贸, Economia i Empresa, Dret, Psicologia, Biologia, Qu铆mica i F铆sica.

Quatre p貌sters, d鈥檈studiants dels graus de Sociologia, Ci猫ncies Ambientals i Nutrici贸 Humana i Diet猫tica i del postgrau en Gesti贸 Ambiental en l鈥橢mpresa i l鈥橝dministraci贸 P煤blica, han guanyat la primera edici贸 del Premi de P貌sters de Sostenibilitat i Drets Humans de la Universitat de Barcelona, adre莽at a alumnes de la pr貌pia universitat i coordinat per la Fundaci贸 Solidaritat UB.

El guard贸, dotat d鈥檜n total de 2.000 鈧, t茅 l鈥檕bjectiu d鈥檌mplicar la comunitat universit脿ria en la divulgaci贸 de l鈥Agenda 2030 de desenvolupament sostenible com a instrument per a la protecci贸 i defensa dels drets humans.

El jurat, format per persones expertes en sostenibilitat i drets humans de la Universitat de Barcelona, d鈥檃dministracions p煤bliques i d鈥檈ntitats privades no lucratives (ONG), ha decidit guardonar quatre p貌sters en tres de les cinc modalitats del Premi.

En la modalitat de Problem脿tiques, s鈥檋a premiat el p貌ster Relaciones intergeneracionales y medioambiente. Influencia de los j贸venes en las pautas de alimentaci贸n y consumo familiar, de l鈥檈studiant Andrea Rizo, del grau de Sociologia, que analitza els impactes en set entorns familiars de l鈥檃dopci贸 de pr脿ctiques aliment脿ries sostenibles per part dels joves. El jurat ha valorat que la q眉esti贸 de com els joves poden influir en el consum i en l鈥檃limentaci贸 familiars implica la immensa majoria de la poblaci贸 del planeta, i ha elogiat tant la interrelaci贸 de diversos elements en l鈥檃n脿lisi de la problem脿tica com la proposta de futures vies d鈥檌nvestigaci贸.

En la modalitat de Recerca, s鈥檋a guardonat el p貌ster Analysis of surface O3 trends for the 2000-2017 period in Catalonia, de l鈥檈studiant Oriol Canal, del grau de Ci猫ncies Ambientals, que avalua la variabilitat de l鈥檕z贸 troposf猫ric a Catalunya entre els anys 2000 i 2017 i que alerta de la superaci贸 dels llindars legals i d鈥檜n clar empitjorament de la qualitat de l鈥檃ire, amb els conseg眉ents impactes en la salut humana i la vegetaci贸. El jurat ha subratllat que el p貌ster destaca, a nivell de recerca, per estar ben plantejat, i per la concreci贸 dels passos proposats per assolir millores.

En la modalitat d鈥橝lternatives, s鈥檋an guardonat dos p貌sters: Malbaratament alimentari, qu猫 podem fer per reduir-lo des de casa?, d鈥橢mma Clarella, X猫nia Junc脿 i Maria Soler, del grau de Nutrici贸 Humana i Diet猫tica; i Movilidad Sostenible por los Derechos Humanos y los Objetivos de Desarrollo Sostenible, de Laura 脕lvarez, Adri脿 Castro, Martina Fariza, Silvia Fern谩ndez i Bernardo Herrera, del postgrau de Gesti贸 Ambiental a l鈥橢mpresa i a l鈥橝dministraci贸 P煤blica: Recursos, Comunicaci贸 i Canvi.

El primer p貌ster proposa un conjunt de mesures per contribuir des de casa a la reducci贸 del malbaratament alimentari global, que 茅s del 33 % dels aliments produ茂ts i que, en m茅s de la meitat dels casos, es produeix a les llars. El segon p貌ster ofereix una bateria d鈥檃ccions en diverses l铆nies per reduir l鈥檃lta depend猫ncia de l鈥櫭簊 del vehicle privat motoritzat al municipi de Palau-solit脿 i Plegamans. En ambd贸s p貌sters, el jurat ha apreciat la capacitat de comunicaci贸 gr脿fica i interpel路laci贸 en un espai molt redu茂t; la capacitat d鈥檌nterrelaci贸 de la tem脿tica amb l鈥橝genda 2030 i, sobretot, la capacitat de proposar solucions a una problem脿tica.

Tots els p貌sters presentats a la convocat貌ria han comptat amb l鈥檃val del professor o professora responsable de la mat猫ria respecte a la validesa dels continguts exposats. El jurat ha acordat declarar desertes la modalitat de Conceptes i la modalitat d’Aliances, que il路lustra aliances de la universitat amb la societat per a la protecci贸 i defensa dels drets humans.

El premi s鈥檋a lliurat aquest dimarts, 10 de novembre, a trav茅s d鈥檜n v铆deo disponible a UBtv i al canal de Youtube de la Universitat de Barcelona. El lliurament ha estat conjunt amb el del XV Premi de Recerca per a la Pau de la UB per a treballs de recerca de batxillerat. El fet que el 10 de novembre sigui el Dia Mundial de la Ci猫ncia per la Pau i el Desenvolupament ha perm猫s posar en relleu que tant els estudiants d鈥檜niversitat com els de batxillerat, amb la seva recerca cient铆fica, poden contribuir a millorar el m贸n.

A banda de l鈥檃lumnat premiat, en l鈥檃cte de lliurament hi han intervingut el rector de la Universitat de Barcelona, Joan Elias; la vicerectora d’Igualtat i Acci贸 Social de la UB, Maite Vilalta; el director de l鈥橧DP-ICE de la UB, Xavier M. Triad贸; i les representants dels jurats de cada premi: Marta P茅rez, delegada del rector per a la sostenibilitat, i Mar铆a Trinidad Bretones, cap d鈥檈studis de Sociologia UB.

Comments are closed.