L’EUROM organitza projeccions i una conferència en record de les víctimes de l’Holocaust

L’acte tindrà lloc el dimecres 23 de gener, de 18:30 a 20:30 hores, a la Sala Martí l’Humà del Museu d’Història de Barcelona (MUHBA). Inscripcions aquí.

L’Observatori Europeu de Memòries (EUROM) de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona organitza una jornada sobre el negacionisme i la banalització de l’Holocaust, que obrirà la programació del Dia Internacional en Record de les Víctimes de l’Holocaust promoguda per l’Ajuntament de Barcelona. L’acte tindrà lloc el dimecres 23 de gener, de 18:30 a 20:30 hores, a la Sala Martí l’Humà del Museu d’Història de Barcelona (MUHBA).

La primera activitat serà la conferència Negacions, sacralitzacions i banalitzacions de l’Holocaust, a càrrec de la semiòloga italiana Valentina Pisanty (Universitat de Bèrgam). A continuació, s’oferirà l’estrena del curtmetratge documental de ficció Naturaleza Muerta i la presentació del projecte de llargmetratge Canción a una dama en la sombra, a càrrec de la realitzadora, investigadora i docent Carolina Astudillo (El Gran Vuelo, Ainhoa yo no soy esa). La jornada és gratuïta, però les places són limitades i es requereix inscripció prèvia aquí.

Programa d’activitats

18h30 – 18h45

Benvinguda institucional amb Jordi Guixé i Coromines (EUROM) i Joan Roca (MUHBA)

18h45 – 19h45

Conferència: Negacions, sacralitzacions i banalitzacions de l’Holocaust, a càrrec de Valentina Pisanty, semiòloga i professora de semiologia a la Universitat de Bèrgam.

Estudiosa del negacionisme i del racisme, Valentina Pisanty és coordinadora editorial d’Accepting Diversity, un manual interactiu sobre la tolerància nascut d’un projecte d’Umberto Eco, Furio Colombo i Jacques Le Goff. Ha escrit assajos sobre semiòtica interpretativa, el conte de fades, el discurs polític, la retòrica del racisme i la memòria. Entre les seves publicacions destaquen Lectura del conte de fades (Bompiani, 1993), Semiòtica i interpretació (amb Roberto Pellerey; Bompiani, 2004), La defensa de la raça: Antologia 1938-1943 (Bompiani, 2006), Semiòtica (amb Alessandro Zijno; McGraw-Hill, 2010), Abús de memòria (Bruno Mondadori, 2012) i La qüestió irritant de les cambres de gas: la lògica del negacionisme (Bompiani, 1998, edició revisada i ampliada, 2014).

19h45 – 20h30

Estrena del curtmetratge de docu-ficció Naturaleza Muerta i presentació del projecte de llargmetratge Canción a una dama en la sombra, amb la presència de la directora Carolina Astudillo.

Realitzadora, investigadora i docent, Carolina Astudillo ha desenvolupat la seva obra en la investigació, la creació documental i l’escriptura tenint com a eix vertebrador les dones i la memòria històrica. Els seus dos primers llargmetratges, El gran vuelo (2014) i Ainhoa, yo no soy esta (2018), van obtenir la Biznaga de Plata al Millor Documental al Festival de Màlaga, entre altres premis. A Naturaleza Muerta (Espanya, 2018 / 5:35 min. / color), la directora posa en relleu la relació entre la moral i la supervivència en temps de guerra a partir del concepte freudià del sinistre (unheimlich): una vivència contradictòria on el cas estrany se’ns presenta com a conegut i el conegut es torna estrany. Una néta descobreix que el passat de la seva àvia era molt diferent del que li havien explicat. Serà que en temps de guerra la moral queda supeditada a la supervivència? Al llargmetratge Canción a una dama en la sombra (estrena prevista per a 2019), Astudillo teixeix històries de dones que van iniciar una nova vida en esclatar la Guerra Civil i la Segona Guerra Mundial.