La UB edita l’exposició virtual “Dones afrodescendents, accés a la terra i procés de pau a Colòmbia”

La mostra, basada en el treball d’investigació de Laia Costa, amb la col·laboració de Gala Rocabert, aborda la problemàtica de l’accés a la pau del col·lectiu de dones afrodescendents a Colòmbia.

La Universitat de Barcelona (UB) ha editat l’exposició virtual “Dones afrodescendents, accés a la terra i procés de pau a Colòmbia”, que porta per subtítol “En la cabeza de la mujer está la llave”. Aquesta és una expressió palenquera utilitzada per referir-se a la pràctica de les dones esclaves de l’època colonial que consistia a dibuixar la ruta per escapar a través dels pentinats de trenes, on també s’amagava la clau per alliberar-se.

La mostra es basa en el treball d’investigació de Laia Costa, amb la col·laboració de Gala Rocabert. Està formada per 14 plafons en què es fa referència a la problemàtica de l’accés a la pau del col·lectiu de dones afrodescendents a Colòmbia en un moment, el del procés de pau, d’especial tensió.

L’exposició és una de les accions que es realitzen en el marc del projecte de la Universitat de Barcelona “Dret a la terra, pau i dones afrodescendents a Colòmbia. Identificació, visualització i propostes de transformació social a partir dels processos d’exigibilitat de l’accés a la propietat de la terra en termes d’equitat de gènere a Colòmbia”, que compta amb el finançament de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD).

El projecte té com a principal objectiu contribuir a la incorporació i reconeixement de modalitats de defensa i resistència específiques del col·lectiu de dones afrodescendents (tant en l’accés a la propietat de la terra com en el procés de pau) que, fins a data d’avui, tot i existir i desenvolupar-se, no només no s’han documentat, sinó que tampoc es tenen com a referents en els àmbits polític o social ni en els nivells internacional, nacional o comunitari.

Coincidint amb la celebració del Decenni Internacional pels Afrodescendents (2015-2024), és d’importància cabdal identificar les dones afrodescendents i el seu paper en la gestió del conflicte i la demanda de restitució de terres.

La informació de l’exposició es pot complementar amb els documents que sobre aquesta temàtica estan disponibles a l’Observatori Solidaritat UB.