La UB acull aquest curs vint-i-sis estudiants provinents de zones en conflicte

Als vint-i-tres estudiants del Programa UB de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte se sumen tres estudiants procedents del programa d’acollida impulsat per la Generalitat de Catalunya.

Tres nous estudiants sirians s’han incorporat al Programa UB de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte. Aquests tres estudiants formen part d’un grup de divuit que acolliran enguany les universitats catalanes, en el marc d’un programa de la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya.

Els tres estudiants, que cursaran estudis de màster i grau en els àmbits del Disseny, el Dret Internacional i els Estudis Anglesos, s’afegeixen als vint-i-tres que la UB ja acull en aquests moments a les seves aules a través del seu propi programa, iniciat el 2015, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona. Parlem, doncs, d’un total de vint-i-sis alumnes provinents de zones de conflicte que estudien aquest curs a la UB. Són setze homes i deu dones, amb una mitjana d’edat de 26 anys, procedents en la seva majoria de Síria, però també de l’Afganistan i el Pakistan.

El programa d’acollida de la UB gira entorn d’un element central: el curs de transició als estudis de grau i formació en drets humans, un curs d’extensió universitària que, amb un component molt important d’aprenentatge de les llengües catalana i castellana, permet que estudiants procedents de zones en conflicte, o on es pateixen violacions dels drets humans, puguin prosseguir els seus estudis, fonamentalment a la universitat, però també en cicles formatius, com a pas previ a l’accés als estudis universitaris.

Pel que fa a les facultats implicades, hi ha estudiants cursant estudis de grau o màster a les facultats de Matemàtiques i Informàtica, Medicina i Ciències de la Salut, Economia i Empresa, Dret, Educació, i Farmàcia i Ciències de l’Alimentació. Els estudiants que participen en el programa s’allotgen majoritàriament en col·legis majors de la UB, però també amb famílies, a través del programa Acull de l’entitat Punt de Referència, finançat per l’Ajuntament de Barcelona, i en pisos finançats per ajuntaments com el de L’Hospitalet de Llobregat, o properament el de Viladecans, i la Diputació de Barcelona.

El Programa UB de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte es va posar en marxa prioritzant els col·lectius de joves identificats com a especialment vulnerables, com ara els que són cridats a files que no volen participar en la guerra i les joves que esdevenen objectiu específic de determinats grups armats. El programa, que coordina la Fundació Solidaritat UB, inclou aspectes de suport extraacadèmic, com ara assistència jurídica especialitzada (mitjançant un conveni amb el Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers de CCOO), suport psicològic i, a partir d’aquest curs acadèmic, suport per a la inserció laboral.