La gira europea per la reserva sioux d’Standing Rock arriba a la Universitat de Barcelona

El dimarts 13 de juny, a les 19 hores, l’Aula Magna de la Facultat de Geografia i Història acull un acte públic per donar a conèixer els riscos per a la terra, l’aigua i el clima de l’oleoducte Dakota Access, impulsat pel president Trump. L’acte comptarà amb el testimoni de l’activista oglala sioux i navajo Nataanii Means.

Després de mesos de reivindicacions, el desembre de 2016 les comunitats locals de Dakota del Nord i diversos activistes mediambientals van celebrar que l’Administració de Barack Obama paralitzés la construcció de l’oleoducte Dakota Access (DAPL), que consideraven una amenaça de deteriorament i contaminació per a les seves reserves naturals.

La infraestructura, valorada en 3.800 milions de dòlars, havia de transportar fins a les refineries d’Illinois i, després, fins al golf de Mèxic, més de 470.000 barrils de petroli al dia, que s’obtindrien mitjançant fracturació hidràulica (fracking) dels jaciments de Bakken, a Dakota del Nord. El principal temor dels opositors era que un trencament de l’oleoducte pogués enverinar el riu Missouri, que proveeix d’aigua potable 17 milions de persones.

Així, la construcció de l’oleoducte es va completar amb l’excepció d’un tram que havia de passar per sota del Llac Oahe, en aquest riu, on la comunitat d’Standing Rock va bloquejar la carretera per on havien de circular les excavadores. Els mateixos activistes havien aconseguit paralitzar, el novembre de 2015, el projecte de l’oleoducte Keystone XL, que havia de transportar sorra enquitranada des del Canadà fins al golf de Mèxic.

El gener de 2017, però, el nou president dels Estats Units, Donald Trump, va emetre l’ordre executiva “Accelerar les avaluacions ambientals i aprovacions per a projectes d’infraestructura d’alta prioritat”, que, conjuntament amb dos memoràndums sobre el Dakota Access i el Keystone XL, obre la porta al ressorgiment d’ambdós oleoductes.

En aquest context, s’organitza la gira europea d’alguns activistes del moviment Standing Rock, anomenada “Stand Up With Standing Rock” (Junts en defensa d’Standing Rock), que a Barcelona inclou dues concentracions (el dimarts 13 i el dimecres 14 de juny); un vespre artístic contra l’extractivisme a la Casa de La Solidaritat i la trobada i reunió pública amb l’activista oglala sioux i navajo Nataanii Means, el dimarts 13 de juny, a les 19 hores, a l’Aula Magna de la Facultat de Geografia i Història; un acte coorganitzat per la Fundació Solidaritat UB.

Artista de hip-hop i fill de l’històric activista indi americà Russell Means, el jove Nataanii Means ha estat al capdavant de la resistència no violenta del moviment #NoDAPL al campament Oceti Sakowin. També és molt actiu en accions de desinversió, i crea consciència entre la joventut indígena a través de la música.