JORNADES DE SOBIRANIA ALIMENTÀRIA: SEMBRANT ALTERNATIVES A LA UNIVERSITAT

Del 15 al 17 d’abril a la Facultat de Biblioteconomia de la UB.

La Fundació Solidaritat UB i La Fundació Autònoma Solidària, amb la col·laboració del Centre de Cooperació per al Desenvolupament de la UPC i la Revista Soberanía alimentaria, biodiversidad y culturas, organitzem unes jornades de formació i sensibilització sobre la sobirania alimentària com a resposta a una situació d’empobriment i de fam.

La sobirania alimentària reivindica el dret dels pobles a definir les seves pròpies polítiques agràries i alimentàries -què mengem, com ho produïm i com ho comercialitzem-, incorporant criteris de producció ecològica i prioritzant el comerç a escala local. Des de fa més de 15 anys, llaurada des de la perspectiva de la pròpia pagesia, emergeix com una alternativa real davant les problemàtiques de la fam i la pobresa rural als nostres territoris i a escala global.

Aquestes jornades volen ser un espai d’aprenentatge, debat i reflexió crítica entorn als models agroalimentaris, la sobirania alimentària com a proposta transformadora, especialment en un context de crisi sistèmica, i el paper de l’educació superior en la promoció de paradigmes de desenvolupament més justos i sostenibles.

Des d’una doble mirada teòrica i pràctica, les activitats centrals de les jornades inclouran debats sobre la sobirania alimentària des de les visions feministes, altres models alternatius (economia solidària, decreixement i ecologia política), tallers de consum responsable o un mercat d’idees amb iniciatives diverses en aquest camp. També hi haurà dues taules d’experiències de docència i recerca universitària per tal d’estimular la discussió al voltant dels reptes per incorporar i generar coneixement en aquest àmbit des de les nostres universitats.

Les sessions aniran a càrrec de professorat universitari, joves investigadors/es de diferents grups de recerca, i representants d’organitzacions socials i del sector rural com ara VSF-Justícia Alimentària Global, la Xarxa d’Economia Solidària, el CRIC-Revista Opcions i l’Escola de Pastors de Catalunya, entre d’altres. Les jornades finalitzaran el 17 d’abril, Dia Internacional de la Lluita Camperola, amb una xerrada de l’euro-parlamentària Lidia Senra, membre del Sindicato Labrego Galego – Vía Campesina.

La participació està reconeguda amb 1 crèdit ECTS. L’alumnat de la UB que vulgui optar a la convalidació del crèdit cal que realitzi inscripció prèvia, abans del 10 d’abril, mitjançant el formulari on-line de la nostra web. Per a la resta de persones interessades, que no vulguin reconeixement de crèdits, l’entrada és lliure i gratuïta a totes les activitats.

El programa complet ja es pot consultar al blog “Universitat i Sobirania Alimentària”.