FRANCO 40/40 ÉS LA PROPOSTA MULTIDISCIPLINAR DE L’EUROM PER REVISITAR ELS 40 ANYS DE LA MORT DE FRANCO

Les activitats s’emmarquen dins de la Tardor Solidària de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona.

L’Observatori Europeu de Memòries (EUROM) de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona impulsa, fins a l’abril del 2016, la programació “Franco 40/40: el franquisme en quarantena“: una vintena d’activitats acadèmiques, culturals i divulgatives per revisitar els gairebé quaranta anys de règim franquista amb motiu del 40è aniversari de la mort del dictador.

La programació té el suport de l’Ajuntament de Barcelona i de la Comissió Europea i es realitza en col·laboració amb la Universitat Pompeu Fabra, el Museu Marítim de Barcelona, Arxivers sense Frontera, Cinespaña Toulouse, Eduxarxa, Fundació Cipriano García, Museu de la Paz de Gernika, Filmoteca de Catalunya, Universitat Rovira i Virgili i l’Université de Perpignan Via Domitia.

5 DE NOVEMBRE, 19h, Aula Ramón y Cajal de l’Edifici Històric de la UB – Presentació del vídeo sobre l’acció «Cronistes de carrer. Relats transeünts del franquisme», realitzada durant el mes d’octubre. La projecció anirà seguida d’una taula rodona sobre memòria i participació.

6 DE NOVEMBRE, 11h, Facultat de Biblioteconomia i Documentació – Jornada «Dones i memòria» sobre la repressió vers les dones, amb una especial atenció a les dones gitanes. Activitat organitzada en col·laboració amb la Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya (FAGiC) i l’entitat austríaca de dones gitanes IG Kultur.

12 DE NOVEMBRE

– 11h: Recorregut «Bus Memòria» per recordar les 11 dones recluses a l’antiga Presó de les Corts que van ser afusellades al Camp de la Bota, amb la participació de Maria Salvo i altres membres de l’Associació Catalana d’Expresos Polítics de Catalunya.

– 18h, Aula Magna de la UB: Ponència “Portugal: La dictadura veïna” a càrrec de Luís Farinha, director del Museo do Aljube (Lisboa).

– 19h, Aula Magna de la UB: Diàleg “Fosses, panteons i mausoleus. De les cunetes al Valle de los Caídos” entre Ricard Vinyes, catedràtic d’Història Contemporània de la UB, i Francisco Ferrándiz, del CSIC.

La programació segueix els dies 17 i 18 de novembre amb el cicle «Cinema i Memòria» a la Filmoteca de Catalunya; i el 19 de novembre, amb el debat entre l’historiador Paul Preston, el catedràtic de la UPF Josep Fontana, i l’historiador Joan B. Culla; moderat per Josep M. Muñoz, de L’Avenç.

Durant el 20 de novembre, les activitats es descentralitzaran amb actes a la Universitat Rovira i Virgili, la Sorbonne, la seu de Comissions Obreres i el Museu Marítim de Barcelona, on Arxivers sense Fronteres inaugura les VII Jornades «Arxius, drets humans i democràcia».

El cicle de conferències al voltant de la mort de Franco es tancarà el 23 de novembre amb el debat «Canvis i continuïtats en el sistema científic espanyol des de la transició», presentat per Albert Preses, de la UPF. Però l’última activitat prevista és l’exposició «El franquisme en quarantena» al Museu Marítim de Barcelona. Durant la mostra, es presentarà l’obra Síndrome de Guernica, de Fernando Sánchez Castillo, elaborada amb la ferralla del que va ser el vaixell de Franco, l’Azor.