«EUROPA TÉ ARA L’OBLIGACIÓ DE LA REFLEXIÓ», DIU PETRE ROMAN

L’exprimer ministre romanès, fill d’una exiliada espanyola i un veterà de la Guerra Civil, ha opinat sobre “El destí d’Europa” en una conferència a la Universitat de Barcelona.

L’actual crisi política i econòmica s’ha de prendre com una oportunitat per reforçar les relacions democràtiques dins de la Unió Europea. Aquest suggeriment ve de Petre Roman, exprimer ministre de Romania (1989-1991), qui ha pronunciat la conferència “El destí d’Europa” el 28 de juny a la Universitat de Barcelona. Roman, que es va donar a conèixer com un dels líders de la Revolució Romanesa de 1989 contra la dictadura de Nicolae Ceacescu, és una veu liberal molt coneguda en els assumptes europeus.

«L’esperit europeu és optimista», ha dit, «però és difícil imaginar una Europa política amb aquest tipus de sistema jeràrquic i sense legitimitat democràtica». Per a Roman, en una Unió Europea dividida (marcada pel Brexit, l’ascens dels partits euroescèptics de dretes i la crisi de refugiats), és necessari fer «noves preguntes a respostes ja conegudes». Segons l’exprimer ministre, els partits liberals clàssics, que van construir Europa com «una fita de la pau, el desenvolupament i la sostenibilitat», ara són condemnats per l’opinió pública i han d’aprofitar la crisi actual per «fer possible allò políticament impossible». «El futur no pot ser duplicat a partir de les experiències del passat», ha argumentat Roman; i ha afegit que «Europa té ara l’obligació de la reflexió».

Graduat en Física, Petre Roman va començar la seva carrera política en ser nomenat primer ministre romanès després de la caiguda del comunisme. Des d’aleshores, és vicepresident del Partit Demòcrata de Romania i, actualment, ocupa un escó al Senat d’aquest país europeu. La seva biografia és també un testimoni de les relacions històriques entre Romania i Espanya: la seva mare era una exiliada espanyola, mentre que el seu pare fou un membre prominent del Partit Comunista de Romania i un veterà de la Guerra Civil espanyola.

Petre Roman ha estat aquests dies a Barcelona convidat per l’Obra Social “la Caixa” i el Club de Roma. La seva conferència a la Universitat de Barcelona l’ha presentada el rector, Dídac Ramírez, juntament amb Xavier López, director de la Fundació Solidaritat UB; Jordi Portabella, director de l’Àrea d’Investigació de l’Obra Social “la Caixa”; i Geanina Mihaela Boicu, Cònsol General de Romania a Barcelona.