El Parlament Europeu debatrà sobre la síndrome d’Ulisses i el reagrupament familiar

En la jornada de treball intervindrà el professor titular de la UB Joseba Achotegui, qui supervisa l’acompanyament psicosocial dels estudiants acollits pel Programa UB de suport a persones refugiades.

Aquest divendres, 19 d’octubre, el Parlament Europeu acollirà una jornada de treball sobre la síndrome d’Ulisses i el reagrupament familiar dels migrants que reunirà experts en matèria de migració i polítiques socials i educatives.

S’hi analitzaran a fons qüestions com ara el repte d’un jove migrant per combinar la feina, l’educació i la família; el difícil procés de retrobament familiar, o com la legislació europea pot protegir els immigrants enfront l’extrema dreta.

En la inauguració de la jornada intervindrà el professor titular de la Universitat de Barcelona Joseba Achotegui, que presta serveis d’assistència psicològica a les persones usuàries del Programa UB de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte, i auspicia el conveni de pràctiques entre la Fundació Solidaritat UB i la Facultat de Psicologia UB per a l’acompanyament psicosocial dels i les estudiants acollits pel Programa.

Achotegui és precisament l’autor del terme síndrome d’Ulisses, una síndrome que presenten els immigrants en situació extrema i que es caracteritza per una combinació específica de símptomes de l’àmbit de la salut mental (també és coneguda com a síndrome de l’emigrant amb estrès crònic i múltiple).

Els factors d’estrès més importants d’aquesta síndrome són el dol per la família (relacionat amb la soledat i la separació forçada dels éssers estimats), el dol per l’estatus (relacionat amb el sentiment de fracàs i desesperació quan l’immigrant no té unes condicions mínimes per sobreviure), i el dol pels perills físics als quals s’exposa durant el viatge o que viu pel sol fet de ser estranger.

Achotegui posa en relleu que «el fet de viure situacions de por, indefensió, exclusió o soledat, de manera permanent (que és precisament el que produeix la síndrome d’Ulisses), és un factor de risc des del punt de vista de la salut mental que cal estudiar a fons».

[ Font d’informació: Universitat de Barcelona ]