EL DIPLOCAT I L’EUROM OBREN LA PROGRAMACIÓ “1936-1939. MEMÒRIA DE LA GUERRA CIVIL”

Un col·loqui sobre la primera victòria contra el feixisme a Europa, realitzat ahir al matí a la Universitat de Barcelona, va comptar amb l’assistència de més de 100 persones.

El col·loqui “La victòria contra el feixisme: Barcelona 1936” va ser el primer acte acadèmic d’una sèrie d’activitats programades amb el suport del Departament d’Afers i Relacions Institucionals i Exteriors i Transparència de la Generalitat al voltant del 80è aniversari de l’esclat de la Guerra Civil espanyola. La jornada, organitzada pel DIPLOCAT i l’Observatori Europeu de Memòries de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona (EUROM), va proposar una reflexió al voltant de la primera derrota feixista a Europa.

Jordi Guixé, director de l’EUROM, va cloure l’activitat remarcant que cal insistir en la recuperació del passat recent amb preguntes sobre els esforços públics per recordar traumes col·lectius com la Guerra Civil, “un patrimoni dolorós però transformador en valors ètics, democràtics i solidaris”.

La sessió de benvinguda va anar a càrrec de Dídac Ramírez, rector de la Universitat de Barcelona, acompanyat d’Albert Royo, secretari general del DIPLOCAT, i del conseller d’Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència, Raül Romeva, qui va destacar que, “en un món on encara trobem guerres i refugiats, les polítiques de memòria tenen una importància cabdal”.

A la conferència inaugural, Georges Mink (professor del Col·legi d’Europa a Natolin (Polònia) i director de recerca del Centre Nacional de Recerca Científica de França (CNRS)) va recordar el seu pare, jueu polonès establert a França que va venir a participar a l’Olimpíada Popular de Barcelona 1936 i, en esclatar la Guerra, va decidir quedar-s’hi per fer costat als defensors de la República.

El periodista Ignasi Aragay, director adjunt del diari Ara, va presentar la taula rodona d’experts: José Luís Martín (UAB) va analitzar els factors que van permetre que el cop militar fracassés, en un primer moment; Mary Nash (UB) va explicar com les dones es van mobilitzar en defensa de la democràcia i dels drets que havien adquirit; i Robert S. Coale (Universitat de Rouen, Normandia) va fer una descripció minuciosa del rol de les Brigades Internacionals. Durant la jornada també es va presentar un vídeo commemoratiu, produït per l’EUROM i el DIPLOCAT, que il·lustra l’esclat de la Guerra Civil a Barcelona i ret homenatge a la resistència ciutadana.