Dia Mundial de les Persones Refugiades

La taxa global d’accés a les universitats és del 36 per cent però en el cas de les persones refugiades es redueix al 3 per cent.

Per canviar aquesta situació, l’Agència per a les Persones Refugiades de Nacions Unides (ACNUR) s’ha compromès a garantir que el 15 per cent de les dones i homes joves refugiats puguin accedir a l’educació superior l’any 2030. És l’anomenat objectiu 15by30.

La Universitat de Barcelona, dins de la seva responsabilitat social, accions d’igualtat i de cooperació, contribueix a aquest objectiu des de l’any 2015 mitjançant el Programa de Suport a Persones Refugiades i Procedents de Zones en Conflicte. En el marc del programa, des del 2015 es realitza un curs de transició als estudis universitaris que rep anualment a 15 joves de zones en conflicte. Més enllà d’una beca per a estudis, el programa proporciona un suport integral a aquestes persones en la línia de les anomenades vies segures complementàries al reassentament en tercers països.

Video documental “Universitat refugi” (Nanouk Films, 2019)

Durant aquest curs 2019-2020, i com totes les activitats acadèmiques, el curs de transició a la universitat s’ha vist afectat de diferents maneres per les mesures adoptades per controlar els efectes de la pandèmia de la #Covid19. Dos dels joves seleccionats pel programa no han pogut viatjar malgrat tenir els visats d’estudi tramitats. Tres estudiants no han pogut concloure els tràmits de sol·licitud dels visats. I els 10 estudiants que han arribat a Barcelona han hagut d’afrontar-se al confinament al mateix temps en començaven un projecte de reconstrucció de les seves vides en una nova societat d’acollida. Tot l’alumnat del curs ha pogut seguir les classes virtuals, però en condicions força diferents.

El dia 20 de juny, Dia Internacional de les Persones Refugiades, compartirem algunes de les seves històries i primeres impressions a Barcelona amb l’objectiu de visibilitzar les realitats dels joves refugiats, particularment d’aquells que han apostat per seguir una trajectòria universitària a Barcelona. L’acció se suma a les activitats d’àmbit local desenvolupades tant per Barcelona Ciutat Refugi com per nombroses entitats, així com a la campanya global d’ACNUR, que enguany té com a lema “Tota acció compta“.

Universitat Refugi

Els testimonis dels estudiants de l’actual promoció es difondran sota l’etiqueta #UBRefugi2020. S’acompanyaran d’una sèrie de fotografies del camp de refugiats de Mòria, a Lesbos, preses al novembre de 2019 per la coordinadora del programa, Cati Jerez, durant una visita de treball. El camp és un dels llocs més representatius de l’impacte de la manca de polítiques de protecció dels drets humans de persones migrades i refugiades.

En aquest context, també us convidem a recuperar el seminari web sobre camps de refugiats de la sèrie “Solidaritat i Drets Humans en temps de Covid 19”. La sessió, realitzada el dia 11 de maig de 2020 comptà amb la participació de la portaveu i responsable de comunicació de l’Agència de l’ONU per als Refugiats (ACNUR) a Espanya, Maria Jesús Vega Pascual, de l’advocada del Lesbos Legal Center, Lorraine Lette, i amb el testimoni de l’estudiant Roger Subira, que segueix el curs de transició des del camp de Rwamanja a Uganda.

#UBRefugi2020
#RefugeeDay