Carta oberta del rector a la comunitat universitària

Benvolguts companys i companyes,

M’adreço a tots vosaltres, en aquests moments tant difícils pel nostre país, per manifestar-vos el rebuig més profund a l’escalada d’ hostilitats entre la Generalitat i l’Estat que s’ha produït les darreres setmanes. Tot és fruit d’un conflicte polític que ve de lluny, conseqüència de la incapacitat per abordar-lo amb les eines que li són pròpies: la política en majúscules.

Us vull demanar que cadascú de vosaltres des del vostre àmbit personal ajudeu a resoldre el problema usant l’eina que ens diferencia als humans, la paraula. Com vam dir ahir tots els rectors i rectora catalans:

Reivindiquem el diàleg com l’única via possible per l’enteniment en democràcia des del convenciment que la llibertat d’expressió i el respecte a l’altre i a les lleis són pilars essencials i irrenunciables de la democràcia. La visió universal que és pròpia de la universitat obliga a fixar-se en els valors més fonamentals que estan a la base de la convivència i els drets de les persones. Totes les autoritats i institucions han d’actuar amb un respecte escrupolós a aquests valors originals de la democràcia i de la llibertat.”

Crec que cal condemnar amb tota la nostra força la intervenció financera de les universitats i centres de recerca catalans per part del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas. Aquesta mesura cautelar bloqueja totalment el nostre funcionament ordinari.

Qualsevol acció que endeguem, per molt contundent i radical que sigui, s’ha de emmarcar en l’àmbit de la no-violència i respecte al marc legal que ens hem donat els ciutadans de Catalunya.

El compromís de la nostra universitat amb l’autogovern i institucions de Catalunya és total i sense ombres. Per això, cal iniciar una via de negociació per trobar una solució política al problema que sempre ha estat polític. La Universitat de Barcelona s’ofereix per ajudar a restablir el diàleg perdut i negociar ja un camí de sortida a l’actual situació.

Joan Elias

Rector de la Universitat de Barcelona