La Plataforma pel Futur Monument a la Presó de Dones de les Corts ret homenatge a la lluitadora antifranquista Isabel Vicente

L’acte, organitzat per l’EUROM de la Universitat de Barcelona en col·laboració amb la conselleria Dona i Memòria del Districte de Gràcia i la Comissió Gènere i Memòria, tindrà lloc el dijous 12 d’abril a les 17:30 a l’Escola l’Univers.

homenatge lluitadora antifranquista isabel vicenteEn el marc de les activitats de la Primavera Republicana promogudes per l’Ajuntament de Barcelona, el proper dijous 12 d’abril la Plataforma pel Futur Monument a la Presó de Dones de les Corts retrà homenatge a l’activista antifranquista Isabel Vicente.

Obrera tèxtil de la fàbrica de la Sedeta i militant de la xarxa clandestina del PSUC, Isabel Vicente va ser empresonada a les Corts del 1940 al 1947.

L’organització de l’homenatge és a càrrec de l’Observatori Europeu de Memòries (EUROM) de la Fundació Solidaritat UB, en col·laboració amb la conselleria Dona i Memòria del Districte de Gràcia i la Comissió Gènere i Memòria.

L’acte inclou la tercera edició del Bus Memòria, que a les 15:30 sortirà del Camp de la Bota, amb parades a la Plaça de la República i a l’Espai de Memòria – Dones/Presó de les Corts, i a les 17:30 arribarà a l’Escola l’Univers de Gràcia (c/ Bailèn, 229), on tindrà lloc l’homenatge.

Sobre Isabel Vicente

Obrera tèxtil de la fàbrica de La Sedeta, al barri barceloní de Gràcia, Isabel Vicente va ingressar a la presó franquista de les Corts el febrer del 1940. Tenia vint-i-dos anys i havia participat en la primera xarxa clandestina del PSUC una vegada acabada la guerra. Va ser condemnada a dotze anys de presó i va romandre a les Corts fins al 1947. Reincorporada a la feina militant i detinguda unes quantes vegades, va tornar a la presó de les Corts per temporades més curtes.

El 1968 va participar a la fundació del Comitè d’Ajuda a Presos “Solidaritat”, i alguns anys després a l’Associació Catalana d’Expresos Polítics. En les eleccions generals del 1977 va ser candidata del PSUC per la circumscripció de Barcelona. Va morir el 21 de març de l’any 2000.

Agenda d’actes

Bus Memòria Isabel Vicente*
– 15:30h; Parada 1: Camp de la Bota (cantonada de l’Avinguda Diagonal amb la Rambla Prim), davant del senyal en record de les onze dones preses de les Corts afusellades entre 1939 i 1940.
– 16:00h; Parada 2: Plaça de la República.
– 16:45h; Espai de Memòria – Dones/Presó de les Corts (cantonada dels c/ Joan Güell i Europa), davant del monument efímer que des del 2014 recorda un dels límits de la presó desapareguda. Sortida cap a l’Escola l’Univers.

* L’accés és gratuït, però l’aforament és limitat. Es requereix inscripció prèvia: https://goo.gl/forms/llpIx9U3EVf5sF9v1

HOMENATGE A ISABEL VICENTE

Passatge Isabel Vicente, Escola l’Univers (c/ Bailèn, 229)

– Benvinguda dels representants del Districte de Gràcia i de l’Ajuntament de Barcelona.
– Descoberta de la placa d’inauguració del passatge Isabel Vicente.

Escola l’Univers (c/ Bailèn, 229)

– Salutacions institucionals.
– Glossa biogràfica d’Isabel Vicente a càrrec de l’historiador Fernando Hernández Holgado, expert en la història de les presons de dones durant el franquisme, i de l’activista Maria Salvo, amiga i companya de lluita.
– Lectura coral de cartes de preses polítiques antifranquistes a càrrec d’un grup de dones de la Plataforma pel Futur Monument a la Presó de les Corts.