Barcelona, ciutat i universitat refugi

La Universitat de Barcelona i l鈥橝juntament de Barcelona celebren l’acte 芦Barcelona, ciutat i universitat refugi禄.

El dilluns 27 de gener de 2020, a les sis de la tarda,
al Paranimf de l’Edifici Hist貌ric de la Universitat de Barcelona
(Gran Via de les Corts Catalanes, 585)

Entrada gratu茂ta. Es prega confirmaci贸 de l’assist猫ncia en aquest enlla莽.

L’acte inclour脿:

Presentaci贸 i projecci贸 del curtmetratge documental 芦Universitat refugi, dirigit per Pau Faus, que recull les accions de promoci贸 i suport que la Universitat de Barcelona i l鈥橝juntament de Barcelona porten a terme per facilitar l鈥檃cc茅s a la universitat de persones refugiades.

Universitat refugi – trailer (subt esp) from Nanouk Films on Vimeo.

Concert 芦M煤sica per la vida i la dignitat禄 a c脿rrec del conjunt musical ORPHEUS XXI, un projecte impulsat pel mestre Jordi Savall, dirigit per Moslem Rahal, i integrat per m煤sics refugiats i immigrants procedents de diversos pa茂sos.

L’organitzaci贸 de l’acte 茅s a c脿rrec de la Fundaci贸 Solidaritat de la Universitat de Barcelona i la Direcci贸 de Just铆cia Global i Cooperaci贸 Internacional de l鈥橝juntament de Barcelona.

Programa UB de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte

El setembre de 2015, arran del despla莽ament massiu de persones refugiades procedents de S铆ria, i conscient de la crisi d鈥檃sil a escala global, la Universitat de Barcelona va decidir crear el Programa UB de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte, coordinat per la Fundaci贸 Solidaritat UB. Entre altres accions, aquesta iniciativa inclou beques de matr铆cula universit脿ria, opcions d鈥檃llotjament i cursos d鈥檃prenentatge d鈥檌diomes. Igualment, el Programa organitza activitats d鈥檌nformaci贸, formaci贸 i sensibilitzaci贸 sobre la crisi del dret d鈥檃sil i engloba la participaci贸 de la UB en projectes europeus i de dimensi贸 internacional com inHERE (Higher Education Supporting Refugees in Europe) i RESCUE (Refugees Education Support in MENA countries).

Per desenvolupar aquestes activitats i projectes, el Programa ha creat una xarxa interna de treball amb una vintena de grups, departaments i 脿rees de la UB; una xarxa interuniversit脿ria de col路laboraci贸, i una xarxa externa a la Universitat, que inclou acords amb administracions p煤bliques, centres educatius, empreses i entitats que treballen en l鈥櫭爉bit del refugi. En aquest sentit, el Programa ha estat seleccionat per al Cat脿leg de bones pr脿ctiques en l鈥檃collida de persones refugiades del projecte inHERE com un exemple d鈥檈nfocament estrat猫gic amb voluntat de sostenibilitat, i ha estat replicat pel Programa d鈥檃collida d鈥檈studiants refugiats del L铆ban de la Generalitat de Catalunya.

芦Barcelona, ciutat i universitat refugi禄, una via segura i regulada d鈥檃collida

Un dels primers acords de col路laboraci贸 del Programa UB de suport a persones refugiades va ser amb l鈥橝juntament de Barcelona, a trav茅s de la Direcci贸 de Serveis de Just铆cia Global i Cooperaci贸 Internacional, amb qui la Universitat impulsa i cofinan莽a el projecte ins铆gnia de la iniciativa. Es tracta del Curs de Transici贸 a la Universitat, un curs oficial d鈥檈xtensi贸 universit脿ria que consta de tres m貌duls: aprenentatge simultani de catal脿 i castell脿 i coneixement de l鈥檈ntorn sociocultural; nocions sobre drets humans i cultura de pau, i preparaci贸 per a la inserci贸 laboral.

Per a aquest curs, que enguany arriba a la tercera edici贸, anualment es concedeixen 15 beques a estudiants en situaci贸 de vulnerabilitat econ貌mica i de drets humans. Aquestes ajudes inclouen allotjament, suport acad猫mic, mentoria, assessorament jur铆dic, assist猫ncia psicol貌gica i suport per a la incorporaci贸 al m贸n laboral, entre altres prestacions. Una vegada superat el curs, i si compleixen els requisits d鈥檃cc茅s, els i les estudiants poden matricular-se a l鈥檕ferta acad猫mica de la UB, i continuen gaudint de l鈥檃companyament del Programa.

L鈥檈xperi猫ncia de dos dels estudiants d鈥檃quest curs centra el curtmetratge documental 芦Universitat refugi, dirigit per Pau Faus i produ茂t per Nanouk Films, que contextualitza i explica la col路laboraci贸 que la UB i l鈥橝juntament de Barcelona mantenen des del 2016, aix铆 com el comprom铆s de les dues institucions en la promoci贸 de l鈥檈ducaci贸 i la creaci贸 d鈥檈spais segurs en qu猫 els i les estudiants refugiats puguin reconstruir la seva traject貌ria vital i educativa.

ORPHEUS XXI, m煤sica per la vida i la dignitat

Tal com es mostra en el documental, una de les estudiants del curs forma part d鈥ORPHEUS XXI, un projecte intercultural d鈥檃cci贸 pedag貌gica i creativa que, sota la direcci贸 art铆stica de Jordi Savall i la direcci贸 de Moslem Rahal, treballa per a la integraci贸 de joves refugiats i immigrants (de qualsevol nacionalitat i origen) amb coneixements o talent musical.

L鈥檕bjectiu del projecte 茅s ajudar aquests joves a perfeccionar els seus coneixements perqu猫 puguin fer m煤sica i compartir-la entre ells i amb altres nois i noies de diferents grups 猫tnics i culturals. El resultat final d鈥檃quest treball es presenta en forma de concerts destinats a un p煤blic europeu, i particularment a infants d鈥檈scoles, dins la regi贸 o el pa铆s on resideixen aquests immigrants.

El projecte est脿 subvencionat pel programa Refugee Integration Projects de l鈥橝g猫ncia Executiva d鈥橢ducaci贸, Audiovisuals i Cultura (EACEA) de la Uni贸 Europea, i es duu a terme en col路laboraci贸 amb quatre institucions: la Fundaci贸 Centre Internacional de M煤sica Antiga (Espanya), la Saline Royale d鈥橝rc-et-Senans (Fran莽a), l鈥檃ssociaci贸 COOP鈥橝GIR 鈥 Coop茅rer et Agir pour l鈥檈mploi, l鈥檋茅bergement et le logement (Fran莽a) i la International Cities of Refuge Network (ICORN, Noruega).

Comments are closed.