Un curs analitza com recuperar els espais de la societat civil en contextos de regressió

La formació tindrà lloc del 18 de març al 4 d’abril, de dilluns a dijous de 18 a 21 hores, a l’Aula 210 la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona.

PROGRAMA aquí. INSCRIPCIONS aquí. INFORMACIÓ: cursdretshumans@idhc.org

Durant els darrers anys, molts governs de diverses regions del món han adoptat lleis i polítiques cada vegada més repressives per minvar l’acció crítica, de vigilància i de generació d’alternatives de la societat civil. Les institucions internacionals de drets humans han anomenat aquesta tendència com “el tancament o reducció de l’espai de la societat civil” (“Shrinkingspace for civil society”).

En aquest concepte, s’engloben situacions en què activistes, persones defensores de drets humans, sindicalistes, periodistes, intel·lectuals i tota veu dissident s’enfronten a restriccions arbitràries, amenaces físiques, assetjament judicial i, fins i tot, la mort.

Sobre aquesta realitat complexa i multidimensional aprofundirà la 37a edició del curs anual de drets humans de l’Institut de Drets Humans de Catalunya, organitzat en col·laboració amb la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona.

Des d’una perspectiva propositiva i constructiva, la formació es plantejarà com, amb les pròpies eines dels drets humans, es poden recuperar els espais de la societat civil com a agent fonamental de reivindicació i transformació social.

El curs s’adreça a persones que treballen directament o indirectament diferents aspectes de drets humans, estudiants i ciutadania compromesa amb la defensa dels drets humans.

La formació tindrà lloc del 18 de març al 4 d’abril, de dilluns a dijous de 18 a 21 hores, a l’Aula 210 la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona (c/ Melcior de Palau, 140 – Campus UB Sants). Al llarg de 12 sessions, es comptarà amb la guia de més de vint persones expertes en la temàtica, que provenen de diversos àmbits d’estudi i de col·lectius que treballen sobre aquesta realitat; entre elles, hi ha cinc professors i professores de les facultats de Dret i Sociologia de la UB. A cada sessió es reservarà un espai per a la participació i el diàleg.

En el marc del curs s’organitzaran també una sèrie d’activitats paral·leles, com ara tallers pràctics voluntaris en entitats i institucions de defensa dels drets humans, i s’oferirà la possibilitat d’optar a unes pràctiques de sis mesos al Síndic de Greuges de Catalunya (preferiblement, per a persones graduades en Dret o Ciències Polítiques).

El curs està reconegut amb crèdits ETCS per la UB (Grau de Dret: 2 crèdits), la UIC i la UCM, i com a activitat de formació permanent del professorat pel Departament d’Educació de la Generalitat. Per obtenir el diploma d’assistència, es requereix una assistència mínima de 10 dies; mentre que, per obtenir el certificat d’aprofitament (necessari per al reconeixement de crèdits universitaris i del Departament d’Educació) s’ha de complir amb una assistència mínima de 10 dies i presentar un treball d’investigació sobre algun dels temes abordats al curs.

Informació i inscripcions:

Institut de Drets Humans de Catalunya